Kabriolet značky Tatra 1936 sloužil v rodině Proseckých jako nákladní auto

František Prosecký s moderátorkou Tamarou Peckovou

Vozem značky Tatra by byl František Prosecký z Veterán Tatra klubu z Bystřice nad Pernštejnem v Jihlavě dřív než autem, kterým se na cestu vypravil. „Já mám Tatru z roku 96, sanitní provedení, když se zapnou majáky, byl bych tady dřív. Taky mám Tatru 623, která jezdila na Hungaroringu jako zaváděcí vůz. Jenže nesmím ty majáčky používat, nebo by mě nesměl nikdo chytit,“ smál se František Prosecký v Dobrém dopoledni Tamary Peckové.

František Prosecký se narodil v roce 1959 a v roce 1962 koupil tatínek první Tatru do rodiny. „Ale normálně se s ním pracovalo, jezdilo, stavělo. Přestože to byl kabriolet z roku 1936, tak auto sloužilo jako nákladní, vozilo materiál na stavbu. Když jsem si udělal řidičák, tak jsem ho taky začal používat,“ vzpomíná na začátky své sběratelské vášně vozů značky Tatra člen veterán Tatra klubu František Prosecký.

Soudruzi, berete benzín, ale činnost nevykazujete. Kvůli téhle výčitce jeli na první soutěž

Kolem let, kdy František začal řídit, rodinný kabriolet objevil předseda brněnského veterán Tatra klubu a pozval syna a otce Proseckých na schůzi. Jeli tam oba a nechali se ke členství nalákat na cenu leteckého benzínu, na který automobily jezdily. „Tenkrát stál litr leteckého benzinu 20 halířů, normální benzín na pumpě stál 2 koruny 20. To přeci jen byla úspora,“ směje se pan Prosecký.

Jenže po čase jim bylo předsedou klubu vyčteno, že berou benzín a nevykazují žádnou činnost. „Vyrazili jsme na první soutěž, a co Čert nebo Bůh nechtěl, teď nevím, my tu soutěž vyhráli. Během roku jsem šel na vojnu, táta auto opravil. Novou výdřevu, nové čalounění, generálku motoru a já jsem po vojně auto jenom nalakoval,“ vypráví o první Tatře z roku 1936, kterou měl, pan Prosecký.

Auta z roku 1936 mi bylo v zimě líto, tak jsem koupil jiné

Tenhle vůz, kabriolet Tatra z roku 1936, jezdil denně do roku 1994. „To už mi auta bylo v zimě líto. Nemělo by přijít do soli. Tak jsem tátovi koupil Oktávii z roku 1965, 68. A taky už mě nebavilo jezdit jako spolujezdec, tak jsem si koupil svoje auto. Měl jsem sen, že si pořídím Tatru 12. Furt se mi jí nedařilo sehnat,“ krčí rameny František Prosecký, spolumajitel Muzea veterán Tatra klubu v Bystřici nad Pernštejnem.

Tatra 12 byl první model se vzduchem chlazeným motorem. „Mně se to nedařilo, koupil jsem jinou. Říkal jsem: koupím tuto, až se objeví dvanáctka, tak jí prodám. Jenže ta, co jsem chtěl od začátku, ta se objevila teprve loni. A žádnou z nich, kterou jsem měl doteď, jsem nedokázal prodat,“ tváří se trošku provinile František Prosecký.

Když byly vnukovi dva týdny, koupil jsem mu šlapací traktor

Kolik vozů značky Tatra František Prosecký vlastní? „To já nevím, je jich hodně. Já to nepočítám, evidenci vedou na dopravním inspektorátu. Jinak to tam nikdo nepočítá, ale doufám, že brzy to tam povede vnuk. Když mu byly dva týdny, koupil jsem mu první šlapací traktor,“ vypráví František Prosecký.

Všechny modely Tatrovek, ale také šlapací autíčka a mnoho dalších věcí, je k vidění v Muzeu veterán Tatra klubu v Bystřici nad Pernštejnem.