Jiří Štilec stále sní o 8. symfonii Gustava Mahlera zahrané na festivalu Mahler Jihlava

18. květen 2016

Ani na patnáctém ročníku hudebního festivalu Mahler Jihlava 8. symfonie Gustava Mahlera nezazní. „Bohužel, jeho největší symfonie, která dostala přívlastek Symfonie tisíců podle počtu účinkujících, kteří se účastnili prvního provedení v Mnichově, zatím na našem festivalu nezazněla, ale neříkám, že to tak bude navěky,“ zasnil se v Dobrém dopoledni ředitel festivalu Jiří Štilec.

„Dovedu si představit obrovité dřevěné pódium, které by se v Jihlavě na Masarykově náměstí muselo postavit, obrovská konstrukce, lešení, osvětlení, technika, která by hudbu amplifikovala. Myslím, že nejmenší problém by byl sehnat hudebníky, spojit dva tři symfonické orchestry, najít sedm sólistů a pozvat pět šest pěveckých sborů, třeba by to mohlo být v rámci Jihlavských sborových slavností. Třeba bychom sehnali tisícihlavý sbor, pětiset členný orchestr, měli bychom 1500 účinkujících, všechno bychom to zesílili, vysílali bychom to přes internet do celého světa, udělali bychom z toho záležitost. Ano, dovedu si to představit,“ popsal svůj manažerský sen Jiří Štilec.

8. symfonie byla Mahlerův životní triumf

Symfonie tisíců měla premiéru na počátku 20. století, v roce 1901. Byl to největší Mahlerův životní triumf. „Možná díky monumentalitě, i díky tomu, že tam byl jednak Veni Creator Spiritus, duchovní text a v druhé polovině Goetheovy verše z Fausta. Podle dobových záznamů se premiéry účastnilo 1007 hudebníků. Je to dáno tím, že tam bylo několik smíšených sborů, které mohly být stočlenné. Není divu, že ten počet byl tak obrovský.“

O tehdy celosvětovou událost se postaral Mahlerův manažer, agent, impresario Emil Gutman. „Dokázal udělat takovou marketingovou kampaň, jak bychom řekli moderní terminologií, která přitáhla tehdy pozornost celého kultivovaného světa. A co obdivuji já? To, že to dokázal celé ufinancovat.“

V Jihlavě studoval Bedřich Smetana, Pavel Vranický, Jan Václav Stamic

Festival Mahler, Hudba tisíců doprovází letos výstava v Domě Gustava Mahlera. „Jsou tam dokumenty, které ukazují dlouholetou tradici hudby v Jihlavě. Je tam zmínka o tom, že zde studoval Bedřich Smetana, Pavel Vranický, Jan Václav Stamic. Také je tam část, která se věnuje patnácti letům festivalu,“ zve na výstavu Jiří Štilec.

Na letošním zahajovacím koncertě zazní, jak už tradice velí, dílo Gustava Mahlera. „Bude to symfonie č.1. A další motiv, který provází letošní ročník a to je téma Wiliama Shakespeara, zazní předehra P.I. Čajkovského Romeo a Julie. Hrát bude Moravská filharmonie Olomouc, s vynikajícím flétnistou a skvělým dirigenta Patrickem Galloisem,“ zve na zahajovací koncert Jiří Štilec. Podrobný program najdete na stránkách mahler2000.cz

Hudební manažer musí mít odvahu

Muzikolog a hudební manažer Jiří Štilec začínal ve třinácti letech jako bigbeatový kytarista, na gymnáziu se začal věnovat klasické hudbě a historii, absolvoval muzikologii a historii na Filozofické fakultě. V současné době působí jako vedoucí oddělení hudební produkce na HAMU v Praze. „Moc mě to baví. Hudební manažer musí mít odvahu, nesmí se bát. A vedle toho musí být vzdělán, musí znát produkt. Nevěřím na obecně vzdělaného manažera. Měl by hudbu znát, obrovsky to pomáhá při naší práci,“ vypráví Jiří Štilec.

autor: Tamara Pecková
Spustit audio