Jiří Plieštik: Teprve suplující učitel ve večerní výtvarné škole mi ukázal sochařinu. Už jsem u ní zůstal

18. červen 2014

„Je to jenom mísa s reliéfem a já jsem jenom spoluautor toho reliéfu,“ popsal skromně akademický sochař Jiří Plieštik návrh vznikající kašny na náměstí Republiky ve Žďáře nad Sázavou. Na starost bude mít ještě další doplňky. Mříž s dekorem a časovou osu, na které budou historická data týkající se Žďáru nad Sázavou. Nejen o této práci vyprávěl Jiří Plieštik v Tandemu Tamary Peckové.

Odvahu k tvorbě Jiřímu Plieštikovi dodal žďárský sochař Rostislav Magni. „On mi řekl: kresli dál. Znali se s tatíkem. Tatínek miloval umění. Brával nás na výstavy. Hodně na Zelenou horu. Vzpomínám na výstavu Václava Špály, mohlo mi být deset, dvanáct let. Doteď si vybavuji ten dojem, který ve mně zachovala,“ vzpomíná výtvarník Jiří Plieštik.

Pochopil jsem, že to chci dělat

Rád kreslil, chtěl studovat design, ale jeho přihláška do školy nedorazila včas, vypravil se studovat strojařinu. Po večerech navštěvoval výtvarnou školu. Jednou jim dali do ruky hlínu. „Pamatuji ten okamžik, kdy jsem pochopil, že to chci dělat. Byl to suplující učitel, který nám dal hlínu. Na výkrese mi ukázal čáru a řekl: neboj se toho. Od té doby jsem byl hodně otevřený. Pan Hruška mi hodně pomohl.“

Je to dobrodružství, je to napětí a je to radost

„S žulou se dobře pracuje, i když klade velký opor. Napětí je, když narazíte na malou prasklinku, takzvanou lasu. Nevíte, jak dalece ta prasklinka pokračuje, jestli končí pár centimetrů pod povrchem a kámen při práci nepraskne. Kamenící říkají, že to není práce těžká, ale zodpovědná. Já myslím, že je i těžká,“ usmívá se akademický sochař.

V Tandemu zavzpomínal na svoji zakázku osvětlení do kostela v Bystřici nad Pernštejnem. „To vznikla těžká kontroverze mezi farníky. Byl tábor nadšenců a tábor odpůrců, což mě překvapilo, protože to bylo docela konzervativní dílo. Nakonec to vyřešila soutěž Design roku 2004. Osvětlení nevyhrálo hlavní cenu, získalo ocenění Unie výtvarných umělců. Pan farář vyvěsil ten diplom v kostele a válka utichla,“ usmívá se Jiří Plieštik.

Berla svatého Vojtěcha bez vinného listu

Nedávno získal ocenění za design v Miláně. „Bylo to v kategorii za nábytek. Přihlásil jsem svoji knihovnu. Vysoká tráva. Tenhle princip jsem použil tady na mříži v oblastní galerii v Jihlavě. To byla radostná zpráva. Ale jenom třetí cenu,“ dodává Jiří Plieštik.

Jiří Plieštik je autorem výtvarného návrhu ceny, kterou každoročně uděluje Nadace Dagmar a Václava Havlových. „Chtěli udělat cenu, která by nějakým způsobem byla spojena se svatým Vojtěchem, kterého Václav Havel považoval za jednoho z prvních intelektuálů na našem území.“

Právě Jiří Plieštik vypátral v historických pramenech, že na berli svatého Vojtěcha nebyl vinný list, ale had.

autor: Tamara Pecková
Spustit audio