Jindřichohradeckou úzkokolejku chce provozovat brněnská společnost Gepard Express, vlaky by na koleje mohla vrátit do léta
Na úzkorozchodné tratě z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně by se mohly znovu vrátit vlaky. Společnost Jindřichohradecké místní dráhy je sice v insolvenci a před týdnem jí Drážní úřad odebral všechny licence, zájem o provoz na úzkokolejce ale projevila brněnská společnost Gepard Express.
Gepard Express nabízí Jihočeskému kraji a Vysočině, že zajistí dopravu na historické úzkorozchodné trati. Na té nejezdí vlaky od poloviny října, protože stávající dopravce je v insolvenci a přišel o všechna oprávnění od Drážního úřadu. Pokud se všechny zúčastněné strany dohodnou, mohl by se na úzkokolejku do léta vrátit provoz.
“S kraji proběhla iniciační jednání. Jihočeský kraj je o dost dál, dostal od nás nabídku a budeme o ní jednat příští týden. Vysočina ještě od nás nabídku nedostala, tam nám chybí některé údaje, které potřebujeme pro vypočtení celkové ceny,“ potvrdil svůj zájem provozovat jindřichohradeckou úzkokolejku brněnský podnikatel Albert Fikáček.
Společnost Gepard Express licenci a bezpečnostní osvědčení má, takže může začít jezdit ihned. „Teď to záleží především na provozovateli a majiteli infrastruktury. Náš cíl je takový, aby Jindřichohradecké místní dráhy si na jednu ze svých dceřiných společností, která je finančně způsobilá, udělaly úřední povolení na provozování dráhy a na tom vlastně závisí úplně všechno,“ dodal Fikáček.
S jakými vlaky by Gepard Express na úzkorozchodné trati jezdil, záleží na dohodě s věřitelem, který vozidla vlastní. Vlaky by si chtěl dopravce od věřitele pronajmout.
O návrat vlaků na úzkokolejku bojují i obce
Obce z okolí jindřichohradecké úzkokolejky založily spolek, který má pomoct s obnovou provozu na úzkorozchodné trati. O členství v něm se přihlásilo 16 samospráv.
„Pro nás je ta situace velmi nekomfortní a nepřehledná a vůbec si netroufám odhadovat, jestli se podaří vrátit vlaky na koleje v jakékoli podobě během letošního roku,“ řekl starosta Černovic Jan Brožek z KDU-ČSL. Sám by upřednostnil, aby se na trať vrátil hlavně turistický provoz. „Já jsem si tu situaci vyhodnotil tak, že některé spoje se mohou daleko lépe nahradit autobusy. Ty autobusy poskytují větší komfort, jsou levnější, jsou rychlejší. Takže za sebe říkám, že pro mě by byla zajímavá situace, kdyby vlaky jezdily v turistickém režimu a základní dopravní obslužnost zajišťovaly alespoň částečně autobusy,“ dodal Jan Brožek.
Další podrobnosti v reportáži Milana Soldána.
Související
-
O turistický provoz na jindřichohradecké úzkokolejce už projevili zájem dva železniční dopravci
Historická úzkokolejka, která spojuje Jindřichohradecko s Pelhřimovskem, by se mohla dočkat znovuobnovení provozu. Vlaky tam nejezdí od poloviny října.
-
Obce z okolí jindřichohradecké úzkokolejky budou usilovat o obnovení jejího provozu
Kvůli insolvenci a ztrátě několika licencí nejezdí několik měsíců vlaky na trati jindřichohradecké úzkokolejky. Obce založí spolek, který bude usilovat o obnovení provozu.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Jednání Fica s Putinem je poškozování zahraničních politických zájmů Slovenské republiky, říká politolog
-
Putin přijal Fica. ‚Česká vláda zajistila, abychom se nemuseli plazit před masovým vrahem,‘ říká Lipavský
-
Útočník z Magdeburku opakovaně hrozil spácháním trestných činů. Za nebezpečného ale označen nebyl
-
Trump by mohl požadovat vrácení Panamského průplavu. Země podle něj vybírá nadměrné poplatky