Jedle roste v lesní školce pět let. Pak teprve může do lesa
Na jaře je nejvíc práce nejen na zahradách, ale i v lesních školkách. Zvlášť teď, když kůrovec zdecimoval obrovské plochy lesů, a je třeba vysázet nové.
Oproti sadbě zahradní zeleniny, které stačí dva tři měsíce, roste jedlička pět let, než je ji možné přesadit do volného lesa.
V lese kolem vrchu Rudný u Jihlavy je lesní školka. Patří správě městských lesů Jihlava, a právě teď na jaře je v ní nejvíc práce. Okolní lesy jsou značně prořídlé po velkém kácení, které přišlo po napadení kůrovcem, a je tak potřeba vypěstovat obrovské množství sadby lesních stromů.
„Jsme na prahu největší kůrovcové kalamity v novodobé historii České republiky,“ říká pracovník Správy městských lesů Jihlava Miloslav Sahula. „Poměrně značná část Vysočiny se dostala do červené zóny, kdy ministerstvo zemědělství vyhlásilo oblast nejvíc postižené kůrovcem,“ dodává.
Smrků teď jihlavští lesníci sázejí jen třicet procent
Pracovníci právy městských lesů, ale i brigádníci teď v lesích sázejí malé stromky. „Zalesňujeme, co nám síly stačí,“ potvrzuje Miloslav Sahula. Oproti minulým letům, kdy lesníci sázeli většinou smrkové lesy, se teď na vykácených pasekách ve větším procentu objevují jedle, duby, buky a modříny.
„Smrk nezatracujeme, jak je často veřejnosti podsouváno různými ekologickými aktivisty,“ říká Miloslav Sahula s tím, že zatímco v předchozích letech se smrk sázel v devadesáti procentech, dnes jen ve třiceti.
Nový les roste i sto let
Obnova lesů bude trvat dlouho, a záleží na mnoha faktorech, samozřejmě včetně počasí, jak se to bude dařit. Jen vypěstování sadby jedle trvá pět let, než je možné přesadit ji do volného lesa. „Proti pěstování lesa je to krátká doba. Les roste osmdesát, sto let,“ dodává Miloslav Sahula.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.