Jan Šmíd: Dělal jsem rozhovor s Ennio Morriconem, mikrofon můžu pověsit na hřebík

17. únor 2015

Zpravodaj Českého rozhlasu ve Francii, pelhřimovský rodák Jan Šmíd narozeniny neslaví, má je totiž hned po Novém roce a to prý je velký fofr a na oslavy není čas. V Dobrém dopoledni Tamary Peckové vzpomínal na první lednové dny letošního roku, na jeho oblíbence Ennio Morriconeho a taky hovořil o Itálii, která ho moc láká.

Práce zahraničního redaktora má pohyblivou pracovní dobu. Někdy ráno od šesti, jindy do půlnoci. „Jsou chvíle, kdy nic nenatáčím, nic nepřipravuji, tak využiji každou vteřinku. V době útoku na satirický časopis Charlie Hebdo jsem šel se svým synem do holičství, protože potřeboval ostříhat. V tu chvíli mi zazvonil telefon: hele, v Charlie Hebdo se střílelo a možná tam jsou dva mrtví, koukni na to,“ vzpomíná na 7. ledna 2015 Jan Šmíd.

V době útoku na Charlie Hebdo byl Jan Šmíd u holiče

Podíval se na Twitter a už věděl, co se se stalo. Přišli se synem domů a za pět minut měl první živý vstup, než se dostal přímo před redakci, kde se tragédie odehrála, měl čtyři vstupy do vysílání Českého rozhlasu. „Pak jsem byl na místě a už jsem reportoval přímo z místa. Velmi často se stává, že nás o dění na místě upozorňují z pražské redakce. Okamžitě se musím zorientovat, podívám se na své oblíbené servery. Ptám se místních novinářů, co budou dělat,“ vysvětluje Jan Šmíd.

Na pomoc do Francie v téhle situaci přijel další zahraniční redaktor Českého rozhlasu Vít Pohanka. „Bylo to dobré rozhodnutí, i když nikdo nemohl vědět, co se stalo, protože došlo k útoku na druhém místě, v tom židovském supermarketu. Já jsem šel po stopách bratrů Kouachiových a Vítek zůstal v Paříži. Stejné to bylo i u těch demonstrací, já byl ve studiu a Vítek natáčel lidi na ulicích. Ta spolupráce fungovala opravdu dobře.“

Jan Šmíd, zpravodaj ČRo ve Francii

Přemýšlel jsem o tom, jestli mě bratři Kouachiovi nepřepadnou

Jako novinář se právě při takových událostech pere s etickou stránkou věci. „Novinář se musí přenést přes tyhle momenty. Moje výborná kamarádka pracuje v politickém týdeníku Marianne, a jeden ze zavražděných Tignous pro ně pravidelně přispíval. V době, kdy jsem s ní mluvil, byla u ní na návštěvě manželka tohoto zastřeleného karikaturisty. To bylo velmi citlivé, trošku jsem jí zkoušel, jestli bych se s paní nemohl domluvit, abych se s ní sešel. V tuhle chvíli to bylo ale moc citlivé a to novinařina musí počkat,“ vzpomíná na těžké chvíle zpravodaj Českého rozhlasu ve Francii Jan Šmíd.

  • Ennia Morriconeho se neptejte na hudbu ke špagety-westernům, ale na šachy, pokud chcete, aby ho rozhovor s vámi bavil. Takovou zkušenost má se svým oblíbeným respondentem pelhřimovský rodák, zahraniční zpravodaj ČRo Jan Šmíd
    " style="">
    Ennia Morriconeho se neptejte na hudbu ke špagety-westernům, ale na šachy, pokud chcete, aby ho rozhovor s vámi bavil. Takovou zkušenost má se svým oblíbeným respondentem pelhřimovský rodák, zahraniční zpravodaj ČRo Jan Šmíd
    " style="">
    Ennia Morriconeho se neptejte na hudbu ke špagety-westernům, ale na šachy, pokud chcete, aby ho rozhovor s vámi bavil. Takovou zkušenost má se svým oblíbeným respondentem pelhřimovský rodák, zahraniční zpravodaj ČRo Jan Šmíd
0:00
/
0:00

Když se tyhle věci dějí, redaktor nespí. „Nevíte, jak dlouho to bude trvat, každou chvíli jste vy vysílání. Já jsem vyrazil na bratry Kouachiovými, byla půlnoc. Byl jsem u lesa, kde se skrývali. Všude tam byli policisté, ale já když jsem přejížděl po silnici kolem toho lesa, tak jsem si říkal, že oni mohou vyskočit a vzít mi auto. A přesně toto udělali, druhý den přepadli ženu, která odemykala auto. To byla opravdu blbá situace, to jsem zbytečně riskoval,“ vzpomíná Jan Šmíd.

Pana Morriconeho bavily otázky o šachu

Mezi splněný sen novináře Jana Šmída patří setkání s jeho oblíbeným hudebním skladatelem Ennio Morriconem. „Já jsem o něm přečetl všechny knihy, jsem jeho dlouholetý fanoušek. Měl v Praze koncert, tak se uvolil přijmout skupinu zahraničních novinářů přímo ve svém bytě v Římě. Já používám jeho hudbu do svých televizních Postřehů odjinud, opravdu ho mám moc rád,“ upozorňuje Jan Šmíd.

Čtěte také

„U takových rozhovorů je jedna věc velmi nepříjemná: buď se budete ptát na to, co zajímá vás a co chcete, aby na mikrofon řekl. To znamená: Sergio Leone mi řekl, že chce hudbu k filmu Tenkrát na západě a představoval si to tak. Jenže on o tom mluvit nechce, protože westerny tvoří deset procent tvorby. Ale když se ho budu ptát na spolupráci s režiséry, které nikdo nezná, nebo o jeho symfonické hudbě, těžko to lze použít, ale zase se rozmluví. Je to těžké,“ usmívá se Jan Šmíd, který nakonec Ennia zaujal otázkou, která se týkala šachů.

autor: Tamara Pecková