Hmatový trenažér. Děti se zrakovým postižením se v Jihlavě učí rozpoznávat tvary

31. srpen 2021 05:50

Přikládání tvarů k sobě i osahávání různých materiálů. V Jihlavě má Speciální pedagogické centrum trenažér na hmatové vnímání.

K získání trenažéru pomohly i peníze z Nadačního fondu Českého rozhlasu Světluška.

Stovky rodičů s dětmi přicházejí pro pomoc a podporu do Speciálního pedagogického centra v Jihlavě. Psychologové i speciální pedagogové tady pomáhají dětem s různými druhy zdravotního postižení.

Mimo to jim shání asistenty pedagogů a jednají se školami. Část pracovníků se specializuje i na děti se zrakovým postižením.

Hmatové schopnosti

„Tady je náš malý sloník, třicetikilový. Je to holandská metoda, zkoumá metody vnímání, smyslový, hmatový, jsou přímo mířený na klienty se zrakovým postižením, zjišťuje to úroveň hmatových schopností dítěte,“ ukazují speciální pedagožka Hana Vařejková a psycholožka Zuzana Kloudová velký kufr plný různých předmětů a materiálů, který slouží zrakově postiženým dětem na různá hmatová cvičení.

Diagnostické metoda Tactual Profile

Při nich například poznávají materiály nebo podle tvaru spojují dřevěné hračky, jak se sama přesvědčuji. „Zkuste si zavřít oči a přiřadit to, já vám to zamíchám.“

Doprava ze zahraničí

Pořízení podobné pomůcky vychází na desítky tisíc korun, i proto s nákupem pomohl Speciálnímu pedagogickému centru nadační fond Světluška. Kromě financí museli ale zaměstnanci řešit i dopravu. „Říkaly jsme si, že to by byl splněný sen, ale samozřejmě jsme hodně narazili na to, že nám ho neměl kdo dovézt, kdo by zprostředkoval ten nákup. Oslovili jsme přímo královskou nadaci v Holandsku, jestli by bylo možné se nějak domluvit a odkoupit to.“

Použití diagnostické metody Tactual Profile v praxi

A tímto způsobem nakonec centrum pomůcku ze zahraničí získalo. „Pak jsme jednou řekly ano, Světluška podpořila, objednáváme a za dva týdny telefon: Máte tady třicetikilový balík z Holandska. Byla to rychlost, kterou jsme nečekaly, upřímně,“ chválí obě ženy.

Diagnostické testy pro děti

Kromě souboru předmětů na testování hmatového vnímání už Speciálně pedagogické centrum v minulosti zakoupilo třeba i diagnostické testy pro děti. Ty umožňují pracovníkům lépe odhadnout zdravotní, mentální i vědomostní úroveň dětí a díky tomu jim lze následně lépe pomoci se začleněním do školního kolektivu i výukou samotnou.

Jak dodává ředitelka Mateřské školy a Speciálně pedagogického centra Ljubica Váchová Nováková, nejdůležitější jsou právě zaměstnanci. „Máme k tomu množství pomůcek, ale já vidím ten základ v lidech. Máme tady množství lidí, kteří jsou nejen odborníci, vzdělávají se, ale jsou to, jak já říkám, srdcaři, ta práce je naplňuje, jsou schopni ji vykonávat na dvě stě procent.“

Dva tisíce klientů

Celkem se odborníci v centru starají asi o dva tisíce klientů z celého kraje Vysočina, u kterých nedělají pouze intervence a diagnostická cvičení, ale také jim shání asistenty pedagoga a provází dítě celým studiem včetně vysokoškolského.

„Je to dlouhá doba, kterou máme ty naše děti a provedeme je přes mateřskou školu, přes základní, přes střední, máme už i vysokoškoláky anebo děti, které už jsou včleněné do běžného života.“

Speciálně pedagogické centrum v Jihlavě vzniklo v roce 1991, kdy děti s různým postižením přestávaly docházet do ústavní péče a začaly se začleňovat do běžných školních zařízení. Odborníci tady pomáhali dětem prioritně se zrakovou vadou, teď už k nim dochází i ty se všemi druhy a typy zdravotního postižení či znevýhodnění.

autoři: Tereza Pešoutová , mik
Spustit audio