Donutí vás podepsat i to, co nechcete. Podomní prodejci elektřiny či plynu to dělají zejména ku prospěchu svému

Smlouvu o dodávce energií – plynu a elektřiny – může zákazník vypovědět. U smluv na dobu neurčitou je to ale složitější. V poradně to vysvětloval Jiří Procházka ze Státního energetického úřadu
Když podepíšete nevýhodnou smlouvu o odběru elektřiny nebo plynu, můžete si buď rvát vlasy a dál platit zbytečně moc peněz, nebo prostě dodavatele zase změnit. Ale pozor! Musíte zrušit současnou smlouvu za podmínek v ní stanovených a současně pak uzavřít smlouvu jinou, tak aby na sebe navazovaly. Jiří Procházka z Energetického regulačního úřadu radil, jak na to a upozornil na nejčastější chyby.
Obecně platí, že na každé odběrné místo, včetně domácností, si zákazník uzavírá smlouvu s obchodníkem daného dodavatele. „Součástí této smlouvy je jak dodávka elektřiny nebo plynu, tak i zajištění distribuce do toho konkrétního odběrného místa. To znamená, až k elektroměru nebo plynoměru. Zkrátka jsem si uzavřel smlouvu za nějakých podmínek a poté jsem zjistil, že mi ty podmínky nevyhovují ať už z hlediska cenového nebo třeba z hlediska komunikace s dodavatelem,“ řekl na úvod právník Jiří Procházka.
„To ukončení stávajícího smluvního vztahu je vázané na podmínky stanovené zákonem, popřípadě občanským zákoníkem. Když si nevíme rady, musíme vyjít ze dvou skupin. Smlouvy máme na dobu určitou nebo neurčitou. U těch smluv na dobu neurčitou je to jednoduché. Je zde nastavena výpovědní doba. Velké komplikace jsou spíše u smluv na dobu určitou, zde musíme respektovat podmínky, které jsme si s dodavatelem dohodli. Podle zákona mohu odstoupit v případě, že dodavatel zvýší neregulovatelnou část ceny,“ vysvětluje.
Cena
Cena za energie, jak je patrné z vyúčtování, se skládá ze dvou částí – částka za samotnou energii nebo plyn a druhá částka za distribuci. „Na to obchodník a zákazník nemá vliv. Druhá část ceny neregulovaná, to je položka, na které se zákazník s obchodníkem domlouvá na nějaké stálé platbě. Nastavená je kompletní cena, pokud slibují slevu, vždy mají na mysli, tu část neregulovanou, kterou sami ovlivnit mohou. A právě, když tuto část ceny zvednou, tak je to pro zákazníka důvod k odstoupení od smlouvy podle energetického zákona a plus mínus do měsíce může zákazník změnit dodavatele. Nejdůležitější je ukončit dosavadní smluvní vztah, pokud ho neukončíme, jsou za to sankce. Poté uzavíráte smlouvu novou tak, aby ty dodávky na sebe navazovaly. Oddělení ochrany spotřebitele má možnosti poradit zákazníkům, jak smluvní vztah zrušit. Je to individuální a záleží na okolnostech,“ zmiňuje Jiří Procházka.
Na co si dát pozor při uzavírání smluv?
Za prvé je to podle Jiřího Procházky samotný způsob uzavření smlouvy. Rozhodně by to nemělo být s podomním prodejcem mezi dveřmi. „Dávejte si pozor, s kým smlouvu podepisujete! Nepodepisujte smlouvu, když si ji nepřečtete,“ nabádá. „Nejzranitelnější zákazníci jsou senioři, s obavami, aby nepřišli o elektřinu, aby ušetřili pár desítek korun za rok, jsou schopni podepsat i několik těch smluv. A poté jim hrozí veliké sankce.“
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.