Dojíždíte přes léto zimní pneumatiky? Není to úplně šťastné, radí odborníci

9. duben 2016
Motorsvět

Možná právě vy patříte do skupiny řidičů, kteří přes jaro, léto a podzim dojíždějí zimní pneumatiky, aby si před zimou koupili nové. Dělá to tak velká část tuzemských motoristů. Zimní obutí je ale měkčí, na rozpálené silnici přilnavější a tím stoupá i spotřeba paliva. Ve druhé části pořadu se podíváme pod kapotu Toyoty Prius.

O slovo se hlásí jaro, začíná motoristická sezóna v pravém slova smyslu a s tím je spojená i výměna pneumatik. Až pětina řidičů prý dojíždí zimní gumy přes léto, zjistila Veronika Vošická: „Podle aktuálních průzkumů jednoho z předních internetových obchodů s pneumatikami však vyplývá, že až pětina z vás si místo v diáři rezervovat nemusí, protože jednoduše přezouvat nebudou a zimní pneumatiky dojedou i v létě.

Spotřeba stoupá

Zimní pneumatika má měkkou směs, což způsobuje, že při letních teplotách má vyšší tzv. valivý odpor a silnici se doslova lepí. „Zhoršuje se tak samozřejmě jízdní projev vozidla, protože pneumatiky jsou hlučnější a s vyšší přilnavostí roste i spotřeba paliva a to až o 10 %. Zákon neupravuje, které pneumatiky máme mít v létě na autě, pokud tedy patříte k víkendovým jezdcům, dá se nad celoročním využíváním zimních pneu zavřít oči. V opačném případě, se rozhodně vyplatí přezouvat.“

Čtěte také

„Samozřejmě musím zmínit i bezpečnostní stránku, protože při použitý zimních vzorků v létě se brzdná dráha na mokré vozovce protahuje o více než 16 metrů, což může být v krizové situaci rozhodující,“ dodává Veronika.

Nová Toyota Prius

Tento model japonské automobilky se poprvé na silnicích objevil v roce 1997. Od té doby prošel několika změnami. Nový Prius je ekologičtější. „Ta poslední, tedy čtvrtá, papírově nabízí spotřebu 3,3 listru na sto kilometrů. Model je poháněn hybridním akumulátorem, který taktéž prošel zlepšením. Nová Toyota podstoupila odtučňovací kúru a v rámci zlepšení jízdního dojmu se snížilo těžiště o 2,5 cm. I přesto, že se celkově auto zmenšilo, zavazadlový prostor je oproti předchozí generaci větší, čeho automobilka docílila chytřejším umístěním baterie pod zadními sedadly.“

Pod kapotou bude v nabídce pouze jedna benzinová motorizace s objemem 1,8 litru kombinovaná s elektromotorem. „Toto spojení nabídne výkon 122 koní. Ekonomická a ekologická jízda nás však při pořízení bude něco stát. Na trhu najdeme tři výbavové verze: Live, Active a Executive. Základní výbava startuje na částce pod 750 000 Kč. Za nejvyšší možnou výbavu si zákazník zaplatí přes 900 000 Kč.“

Celý pořad si poslechněte v přiloženém audiu.

autor: mik
Spustit audio