Chcete vrátit nevhodný dárek? Většina obchodů vám to umožní

12. leden 2015
Dobré odpoledne

Každý nákup je potřeba dopředu dobře promyslet a při nákupu se nebát zeptat se na vlastnosti toho zboží, na podmínky vrácení, jaké jsou reklamační lhůty a podobně, doporučuje Antonín Hanák ze Sdružení obrany spotřebitelů. „Pokud jsme později doma zklamaní a chceme dárek vrátit, většinou tu možnost máme. Kamenným obchodům zákon neukládá, že zboží musí vzít zpátky. Je to pouze jeho dobrá vůle, když dárek vymění nebo přijme zpět a vrátí peníze.“ Podle Antonína Hanáka je ale potěšující, že v poslední době se rozšiřuje síť prodejců, kteří to spotřebitelům nabízejí.

„Podmínkou je ale originální balení, a přiložené veškeré visačky a všité lístky, zejména pak ale účtenka. Je potřeba prokázat, že jsme zde toto zboží koupili,“ upozorňuje Antonín Hanák. Pokud účtenku nemáme, není nutno si zoufat. „Jsou i další způsoby, jak prokázat, že jsme věc koupili právě zde. Lze použít výpis z účtu, kamerový systém dané prodejny, korespondenci mezi prodávajícím a spotřebitelem nebo svědectví další osoby. Poslední možnost ale prodejci nemají příliš v lásce,“ uvádí Antonín Hanák.

Protože je účtenka jednoznačně nutná k vrácení zboží, v případě, že se nám dárek od blízké osoby nelíbí, je nutné překonat ostych a přiznat se, že bychom jej rádi vyměnili a o účtenku požádat. Antonín Hanák také doporučuje schovávat si pokladní lístek od každého nákupu. „Je dobré založit si doma obálku, kterou si popíšeme tím, co jsme koupili a pro koho a kde si účtenky schováváme po dobu dvou let. Pro případnou pozdější reklamaci je to nezbytné.“

Kdo vrací dárek koupený přes internet, zaplatí poštovné

Na rozdíl od kamenných obchodů je zboží zakoupené v internetovém obchodě možno vždy vrátit bez udání důvodu do 14 dnů po obdržení zboží. Antonín Hanák ale dodává, že o tom musí být spotřebitel řádně poučen. „Pokud je toto poučení součástí nákupní smlouvy nebo faktury, je spotřebitel poučen. Pokud ovšem poučení chybí, automaticky se tato lhůta prodlužuje o rok a 14 dnů.“

Nevýhodou vracení dárku koupeného přes internet je také fakt, že poštovné za odeslání balíku si platí spotřebitel sám. Na druhou stranu dárek nemusí být zabalen v originálním či v původní krabici. „Výjimkou je však audio nebo video zboží či počítačové hry - tyto věci nesmíme otevřít, pokud je chceme vrátit, musí zůstat v původním neporušeném obalu. Další výjimkou jsou věci, které rovněž nelze z hygienických důvodů otevírat a zkoušet, například erotické pomůcky.“ Antonín Hanák upozorňuje na pro a proti nákupu přes internet: „Zboží sice můžeme vždy vrátit, ale ne vždy peníze skutečně dostaneme zpět.“

Sdružení obrany spotřebitelů je nezisková organizace, která poskytuje poradenství zdarma, Její pobočka v Jihlavě je otevřena každé pondělí od 10 do 15 hodin v budově živnostenského úřadu na Třebízského 16. Kontakt na Antonína Hanáka: 721 904 668, hanak@asociace-sos.cz

Chat s Antonínem Hanákem

autor: dak
Spustit audio