Cestu k Betlému pro Horácké divadlo psaly pod Lipnicí ve třicetistupňových vedrech

24. listopad 2016

I letos se v Horáckém divadle bude hrát představení určené pouze pro vánoční trh. „My, divadlo chceme lidem nabídnout možnost zastavení v tom hektickém světě vánočních příprav. Chceme Vánoce vrátit k jejich pravé podstatě. Aby lidi měli krásný pocit, zážitek, aby se sešli, aby si zazpívali koledy. Vánoce jsou o setkání, a o tom je naše hříčka Cesta k Betlému,“ vyprávěla v Dobrém dopoledni dramaturgyně a zároveň spoluautorka scénáře Barbora Jandová.

Zároveň přiznala, že právě teď je pro ni to nejhektičtější období v roce. „Nejenže zkoušíme na sobotní premiéru, taky se zkouší Rok na vsi a do toho se v listopadu a prosinci uzavírá dramaturgický plán pro příští sezonu. Tak se mě prosím neptejte, jestli já peču, vařím, smažím a balím dárky. Pokud budu dramaturg divadla, nikdy nebudu mít klidné Vánoce,“ přiznala Barbora Jandová.

Pouštěly jsme si Českou mši vánoční Jakuba Jana Ryby a psaly naši vánoční hříčku

Vánoční představení psala Barbora Jandová s Kateřinou Duškovou, to ona prý je hlavní iniciátorkou. „Kateřina se vždycky pro něco nadchne a pak to spolu musíme dotlačit do cíle. Psaly jsme to v první červencový týden pod Lipnicí nad Sázavou, kde má Kateřina jak sama říká maringotku. Pouštěly jsme si Českou mši vánoční Jakuba Jana Ryby a psaly naši vánoční hříčku,“ usmívá se při vzpomínce na léto Barbora Jandová.

Barbora Jandová, dramaturgyně HDJ

„Psaní nám nešlo, protože v těch třicetistupňových vedrech byl trochu problém. Rybovka jela stabilně pořád. Inspirací k napsání hříčky byla krásná hudba České mše vánoční. Chceme děti seznámit s touto krásnou hudbou, ale vyvázanou z té mše. My s hudbou zacházíme jako s písničkami. Šárka s Honzou jsou za děti a chtějí najít cestu k Betlému,“ vysvětluje dramaturgyně Horáckého divadla.

Na vlastní kůži zjišťuji, že hrát pro dětského diváka je opravdu těžké

V představení hrají a zpívají nejmladší členové hereckého souboru, nováčci Ján Burda a Šárka Býčková. „Tohle je moje druhá role a zkušenost s dětským divákem opravdu žádnou nemám. Já to vždycky brala jako klišé, že hrát pro dětského diváka je nejtěžší, ale teď na vlastní kůži zjišťuji, že je. Už jsme zkoušeli před dětmi, vždycky se nám stalo, že tam byl nějaký aktivista, který tam pobíhá, vlastně zlobič, který nabádá ostatní děti. Jak ho zkorigovat, aby to fungovalo, no je to masakr,“ přiznává Šárka Býčková.

Šárka Býčková, herečka HDJ

„Cílem té hříčky je interakce s dětmi. Celá stojí a padá na dětech, my už bez nich nemůžeme zkoušet. My s nimi chceme hovořit, my je chceme zapojovat, my chceme, aby nám se spoustou věcí pomohly. Vy předpokládáte nějaké odpovědi a strašně se těšíme, jak budeme překvapovaní, že děti budou reagovat úplně jinak, než předpokládáme,“ krčí rameny Barbora Jandová.

Představení zvládnou i tříleté děti

Autorem výtvarného návrhu k vánočnímu leporelu Cesta k Betlému je renomovaný loutkář, řezbář a scénograf Michal Hejmovský. „Jeho výtvarné pojetí je návratem k ryzímu prožívání vánočních svátků, jeho klasické postavičky přesně dokreslují atmosféru adventu a Vánoc v jejich původní podobě z doby vzniku Rybovky,“ upozorňuje Barbora Jandová.

V představení hrají a zpívají ještě Daniel Ondráček a Milan Šindelář. Vánoční hříčka Cesta k Betlému je určena pro děti od tří let a v Horáckém divadle ji uvádějí na Malé scéně po celý advent a vánoční prázdniny.

autor: Tamara Pecková
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.