Zaparkovat zadarmo v centru Jihlavy. Stále větší problém a lepší to patrně nebude

13. září 2021 07:00
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jihlava, ilustrační foto

Zaparkovat zadarmo v širším centru Jihlavy je čím dál těžší - velké odstavné plochy tam totiž postupně ubývají.

Ulice plné řidičů hledajících volné parkovací místo sužují každé všední ráno obyvatele širšího centra Jihlavy. Dojíždějícím za prací totiž ubývá možností, kde své auto bezplatně odstavit.

Další místa ubyla poté, co se začalo v létě platit za stání za Domem kultury. Podle správce městských komunikací kvůli tomu přibývá ucpaných ulic či parkování na zákazech stání.

Desítky minut hledání

Až desítky minut popojíždění ulicemi, čekání na odjezd jiného auta a hledání místa k zaparkování. Tak to od začátku září vypadá každé všední ráno mezi sedmou a osmou hodinou v ulicích Jihlavy. To potvrzuje i řidička, kterou potkáváme na odstavné ploše v Parku legionářů. „Na parkování to tady není moc dobrý, protože tady parkují všichni.“

Od centra je park vzdálený si čtvrt hodiny chůze, přesto i tam každý den zaparkují desítky aut. Většinou kvůli tomu, že jinde už jejich majitelé nenajdou místo, jak mi dodává další z přijíždějících: „To mě překvapilo, že je všechno obsazené.“

Placené parkoviště

Jen o pár stovek metrů blíž k centrálnímu náměstí je přitom poloprázdné parkoviště s desítkami volných míst. O července na něm ale moc lidí parkovat nechce, protože začalo být placené.

Odliv aut tu pozorují i Služby města Jihlavy, které mají odstavnou plochu ve správě, říká jejich mluvčí Martin Málek: „V tuto chvíli, když se třeba budeme bavit o parkovišti za Domem kultury, tak to v podstatě vypadá tak, že v momentě, kdy se to zpoplatnilo, tak řidiči přestali jezdit a nám ta zkušenost ukazuje, že naopak začali zase hledat místa, kde se nemusí platit.“

Sídliště, menší ulice

Takových míst ale v širším centru města ubývá. Řidiči proto podle Málka zkoušejí štěstí i na sídlištích nebo menších uličkách, kde chybí dostatek prostoru. A to je v případě nedodržování předpisů nebo ignorování značek podle Martina Málka také problém.

„My to spíš pociťujeme, když jezdí naše popelové vozy, protože třeba sídliště, to je katastrofa, kde opravdu ti lidé stojí, kde se to dá postavit, bez ohledu na to, jestli jsou tam žluté čáry, které značí, že by ten prostor měl zůstat volný. Lidé parkují všude, kde se dá a kde je to hlavně zadarmo.“

Parkovišť zdarma bude méně

Lidé se navíc musí připravit na to, že bezplatných míst k parkování bude v centru dál ubývat. Alespoň to má v plánu vedení magistrátu, které chce příští rok představit novou koncepci parkování.

Cílem má být odsun aut dojíždějících řidičů do okrajových částí města, jak už v červenci pro Český rozhlas upozorňoval radní David Beke (ODS): „Nejsme schopni ulice rozšířit a zvětšovat ty kapacity do nekonečna a musíme nastavit nějaká pravidla ve veřejném prostoru a jedním z těch pravidel budou i různé režimy parkování ve městě, takže tomu se do budoucna nevyhneme.“

Za parkování v samotném centru města se přitom podle mluvčího SMJ Martina Málka platí maximálně dvacet korun za hodinu. Vybrané peníze pak SMJ investují zpět do oprav silnic.

autoři: Tereza Pešoutová , mik
Spustit audio

Související