Velikonoce jsou o naději, to platí i v moderní době, myslí si kněz David Peter Palušák

Velikonoce jsou o naději, i přesto se i na nejvýznamnějším křesťanském svátku začíná podepisovat konzumní způsob života
Velikonoce jsou období, ve kterém můžeme věřit, že všechno zlé bude zapovězeno a přijde to dobré, láska a naděje. Nastává nejdůležitější křesťanský svátek roku.
„Pro mě jsou Velikonoce hodně o naději,“ říká kněz David Peter Palušák. Doba stále přináší negativní věci, jako je válka, předtím COVID, migrační krize a nyní inflace. Člověk je tak zavalený těžkými věcmi.
Do toho častokrát přicházejí i osobní prohry ve vztazích nebo jiné problémy. „A mně víra ve Velikonoce, že na Velký pátek to nekončí a zlo nebude mít poslední slovo, přijde důležité. Chci věřit, že bude mít poslední slovo Bůh, a že láska je větší než zlo, je silnější než smrt, je větší než naše hříchy,“ věří v naději, kterou přináší nejvýznamnější křesťanský svátek, kněz Palušák.
Moderní doba pohled na Velikonoce mění
„Já si pamatuji už před léty, jak jsem ráno na velikonoční neděli vyjížděl na mši svatou někam do okolní vesnice a viděl jsem traktor. A pak jsem byl překvapen, že hypermarkety, supermarkety jsou na velikonoční neděli otevřeny a na Velikonoční pondělí zavřeny. A přitom vlastně ten hlavní svátek pro křesťany je ta velikonoční neděle,“ popisuje opat želivského kláštera Tadeáš Róbert Spišák. „Nic nevyčítám, jen vidím, jak se to posunulo možná do sféry konzumu. A sice, že ty svátky, jestli jsou to Vánoce nebo Velikonoce, máme spíš o tom jídle a o tom vnějším prožitku,“ zamýšlí se. Přesto odmítá paušalizovat a zjednodušovat. „Já jsem vždycky překvapen krásou lidské duše, která hledá tu hlubinu,“ dodává.
Jak prožívají Velikonoce křesťané a jaký je význam jednotlivých svátečních dnů? Poslechněte si celý rozhovor.
Mohlo by vás zajímat
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.