Úzkokolejná lokálka na západě Vysočiny se patrně zastaví. Kraj chce vlak nahradit autobusy

26. duben 2021 07:00
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Úzkokolejná trať, Pelhřimovsko

V západním cípu Vysočiny brzy přestane v pravidelných intervalech jezdit legendární úzkokolejka. Kraj ji chce nahradit autobusy.

Několik desítek kilometrů jindřichohradecké úzkorozchodné tratě vede i územím Vysočiny. Kraj ji využívá pro zajištění dopravní obslužnosti mezi Kamenicí nad Lipou a Obrataní. S dopravcem ale vede vleklý spor o úhrady za odjetý kilometr.

Proto se kraj chystá po vypršení smlouvy nahradit romantické vláčky autobusy a na provoz výletních vlaků najít nového dopravce. Ten by ale musel tomu stávajícímu platit za používání kolejí.

Do práce…

„Jezdím do práce i z práce. Z Černovic do Kamenice a zpět,“ říká paní Jana toho času na nádraží v Kamenici nad Lipou, kam právě přijel motorový vlak. „Jezdím každý den a je to hezký výhled na tu krajinu.“

Kraj Vysočina ale chce spoje nahradit linkovými autobusy. Českému rozhlasu to potvrdil zastupitel Martin Hyský (ČSSD): „Rada kraje opakovaně deklarovala, že preferuje zajištění páteřní dopravní obsluhy autobusy. Také deklarovala využít úzkokolejku k sezónnímu provozu.“

Sezónní vlaky

Turistických sezónních vlaků má jezdit celkem pět párů. Otázkou zůstává, kdo je bude provozovat. Aktuálně to jsou Jindřichohradecké místní dráhy (JMD), které mají smlouvu s Vysočinou do roku 2024.

S hejtmanstvím nicméně vedou dlouhodobý spor o cenu jednoho ujetého kilometru. Kraj proto avizoval, že začíná hledat nového dopravce. „Oslovíme dopravce, zveřejníme to,“ řekl Martin Hyský.

Koleje ale patří dceřiné společnosti JMD a nový dopravce by za použití dráhy musel platit, což by zvedlo náklady vykazované kraji, popisuje ředitel JMD Boris Čajánek: „Musíme vyhovět všem dopravcům, kteří požádají o kapacitu dopravní cesty. Máme povinnost je všem dopravcům přistupovat transparentně.“

autoři: Milan Soldán , mik
Spustit audio

Související