Typický podzim pro cestáře. Plní sklady posypů a za pár dnů přestaví techniku z letní na zimní
Krajská správa a údržba silnic plní sklady posypovým materiálem. Ač zimní sezona startuje až 1. listopadu, jsou silničáři připravení i na dřívější příchod sněhu či mrazů.
Krajská správa a údržba silnic se na Vysočině stará o více než pět tisíc kilometrů komunikací.
Vysočinský cestář Pavel Ouhel už má za sebou první test zimní techniky. Zatím jen s hudbou při závodech cestářského rodea, na blížící se zimu je prý za 24 let služeb u silničářů připravený.
Jestli je zima zimou…
„Záleží, jestli je zima zimou, jestli se dělá zima nebo nedělá, jak my říkáme, tak přeberu od předchozího řidiče papíry, auto, naložím si, vyrážím na tu trať, objedu to jednou, když není třeba přidávat nebo hrnout, tak jednou, pak jdu dělat náhradní práce. Když se zima nedělá, tak se jde rovnou na ty náhradní práce,“ popisuje svůj pracovní den.
Zkušený silničář má na starost silnice na Pelhřimovsku. „Mám okruh Kamenice nad Lipou, Počátky, Horní Cerekev a potom Mnichovsko, tam u Kamenice nad Lipou.“
Řidiči na kluzké silnici
Cesty má Pavel Ouhel za desítky let nastudované stejně, jako chování řidičů na uklouzaných vozovkách.
„Řidič, když to nechá někde na prostředku, a myslí si, že já se budu kolem něj protahovat, my s tou radlicí neprojedeme všude. Leckam se dá dostat, ale když nechá náklaďák na prostředku silnice a myslí si, že já se před něj dostanu, a že ho ještě budu tahat, tak to nejde,“ krčí rameny.
Nová technika
Problémy ale nejsou jen na cestách, Krajská správa a údržba silnic totiž řeší také zpožděnou dodávku nové techniky, říká její ředitel Radovan Necid. „Teď je to trochu složitější s ohledem na covid, protože není měď, nejsou čipy, nejsou další věci, my to vysoutěžíme a dodávka je za třičtvrtě roku, za rok. Měli jsme už teď naplánováno, že budeme mít sedm nových sypačů.“
Naopak sklady posypového materiálu už se plní. „Aktuálně máme zavezeno asi 35 procent soli, do konce října naši dodavatelé sůl dovezou, zároveň počítáme s tím, že máme zhruba 50 procent inertních materiálů.“
Krajská správa a údržba silnic navíc v těchto dnech finišuje s opravami na silnicích. Poté přijde na řadu přestavba techniky z letní na zimní, tak aby bylo na sezonu vše připravené.
Související
-
Dnes skončila devítiletá modernizace dálnice D1. Dělníci ale ještě z okolí komunikace neodejdou
Po devíti letech dnes končí rekonstrukce dálnice D1. Přestavba 160 kilometrů nejstarší a nejdelší dálnice v Česku vyšla na zhruba 24 miliard korun.
-
Nejdříve kácení stromů, teď kanalizace. Plánovaná cyklostezka v Jihlavě znovu budí emoce
Plánovaná stavba jihlavské cyklostezky Helenínská - Mlýnská, která by měla vést podél řeky Jihlavy, budí znovu emoce. Tentokrát kvůli kanalizaci.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
NATO prý poprvé pojmenovalo své ‚červené linie‘. V nouzi by mohlo vyslat na Ukrajinu 100 000 vojáků
-
Sinoložka: Čína ekonomicky profituje z války na Ukrajině. Zaplnila prostor po západních firmách
-
8. květen sice znamenal konec války, ale také příchod traumat, která si z ní lidé odnesli, popisuje historik
-
Historička: Ruský pohled na druhou světovou válku? Je to ústřední bod sovětských dějin, který vše omlouvá