Školní aktovka má vážit nejvýše desetinu váhy dítěte

1. září 2014
Dobré odpoledne

„Aktovka do školy by měla mít zpevněná záda, být anatomicky tvarovaná a měla by být prodyšná,“ radí na úvod dětská fyzioterapeutka Jana Sedláková z rehabilitačního oddělení nemocnice v Třebíči. Důležité také je, jak moc věcí v ní dítě nosí. „Váha tašky by měla odpovídat deseti procentům váhy těla dítěte. Dítě nesmí tuto váhu přesáhnout, protože jinak si zadělává na potíže se zády do budoucna,“ varuje fyzioterapeutka.

Dnešní aktovky už většinou mají záda vyztužená, protože výrobci jsou si těchto věcí vědomi, říká Jana Sedláková: „Výztuže zad sice na váze aktovky přidávají, ale jsou nutné, protože děti potřebují záda napřímená, neměly by se pod váhou tašky hrbit.“

Přehnaně těžkým školním aktovkám se dá podle rehabilitační pracovnice předejít – nechávat co nejvíce věcí ve škole, volit vhodné desky na sešity, ty nejlehčí z plastu a nenosit do školy nic navíc, například hračky, jako to prvňáčci někdy dělají. „Školní batohy, které se nosí ve vyšších třídách, jsou většinou také v pořádku, ale jakmile se teenageři chtějí líbit a začnou nosit tašku přes rameno, takzvaně na pošťáka, zadělávají si na bolesti zad,“ říká. Děti si často navíc na bolesti zad nestěžují, ale rodiče si všimnou, že dítě nemá správné držení těla a sami to začnou řešit.

„Aktovky prvňáků bývají většinou správně vybrané, rodiče to hodně hlídají, problémy ale mohou nastat v pozdějších ročnících,“ uvádí také Jana Sedláková. „Na rehabilitaci se objevují děti kolem čtvrté až šesté třídy. Projevuje se u nich jednak růstový skok, dále málo pohybu a tím pádem i málo vytvořeného svalového korzetu, nebo naopak příliš mnoho pohybu při jednostranně provozovaném sportování,“ vypočítává důvody, pro které děti končí na rehabilitaci.

Zajímavé je, že děti, které trpí bolestmi hlavy nebo krční páteře a přijdou na rehabilitaci, mohou i špatně vidět: „Malé děti totiž nepoznají, že nevidí správně, mžourají, naklánějí hlavu dopředu, a tím si způsobují potíže se zády. Když se vyloučí zrakové obtíže, přistupujeme k dalším vyšetřením a následným cvičením.“

Na rehabilitaci s bolestmi zad posílá vždy pediatr nebo ortoped, cviky se pak vybírají individuálně podle potíží, které dítě má. Vždy je při cvičení nutná spolupráce rodičů.

CHAT:

Dobrý den, mluvila jste o tom, že děti mají málo pohybu nebo zase moc a je jednostranný - kolik hodin tělocviku by mělo podle vás na školách být a s jakou náplní? Aby to zase nebyla pořád jenom atletika nebo aby kluci nehráli jenom fotbal. Děkuji, Jiřina, Žďár nad Sázavou

Dobrý den, paní Jiřino, máte pravdu, že na školách tělocvik znamená spíše atletiku, fotbal a jiné jednostran. zaměřený pohyb a chybí především všestranný pohyb. Myslím si, že situace na školách lepší nebude. Pak nezbývá než spíše doma vytvořit správné pohybov. zázemí - tzn. více pobytu venku-kolo, prolízačky, navštěvovat kroužky typu Sokol. S pozdravem Jana Sedláková

autor: dak
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.