Podvodníci se vydávají za pracovníky peněžních ústavů. Využívají momentu překvapení a vyvolaného strachu

17. březen 2025

Policie v Kraji Vysočina zaznamenala zvýšený výskyt případů podvodu, při kterých se pachatelé vydávají za zaměstnance banky. V minulém týdnu přijali čtyři oznámení na tento typ podvodu.

Poškozené ženy přišly o více než 1,3 milionu korun. Všechny případy měly podobný scénář, při kterém se pachatel vydává za zaměstnance bankovní společnosti, u které měly poškozené svůj běžný účet. Pokračovali vytvořením nátlaku tím, že si na jejich jméno někdo bere úvěr, nebo byl jejich účet napaden. Poškozené ženy mu uvěřily a své peníze odeslaly na podvodníkem určený účet. Poté pachatel přestal komunikovat.

Podvodníci často vystupují pod jmény skutečných bankéřů, podvod tak může být těžko rozpoznatelný.

Pokud se vám stane, že vám podvodník zavolá, myslete na to, že tento postup by banka nikdy nezvolila, proto telefonické hrozby napadením účtu a nucení k nelogickým finančním transakcím jsou ze strany podvodníka jen snaha o podvod.

Jak se podvodům bránit?
1. Nikdy neposkytujte citlivé údaje – banka nikdy nepožaduje přihlašovací údaje, PIN kód nebo bezpečnostní kódy po telefonu či emailem.
2. Nikdy neinstalujte do svého zařízení software pro vzdálený přístup
3. Ověřujte si informace přímo u banky – pokud vás někdo kontaktuje s tvrzením, že byl váš účet napaden, zavolejte do banky na oficiální zákaznickou linku a ověřte si situaci.
4. Nepřevádějte peníze na „bezpečné účty“ – banka vás nikdy nevyzve k převodu peněz na jiný účet kvůli „ochraně“ financí. Pokud vám někdo tvrdí, že musíte své peníze převést jinam, jde o podvod.
5. Dávejte si pozor na nátlak a manipulaci – podvodníci se snaží oběť vystrašit a přimět ji k rychlé reakci. Pokud vás někdo nutí k okamžitému jednání, ukončete hovor a v klidu si situaci prověřte.

Mohlo by vás zajímat