Nezdravý třídní kolektiv se může znovu stmelit, ale dá to hodně práce

18. únor 2015
Dobré odpoledne

Dítě může ve třídě trápit přístup některých spolužáků natolik, že se tam necítí dobře. Preventista David Filip z Oblastní Charity ve Žďáře nad Sázavou říká, co všechno si někdy děti musí prožít: „Posmívají se kvůli oblečení, kvůli tomu, z jaké jsou rodiny, jaký mají telefon, a podobně. Pak může dojít na schovávání penálu nebo učebnic, shazování věcí z lavice, postupně se to může vyvinout až ve fyzickou agresi, třeba napadání v šatně.“ Jindy se místo agrese děti setkávají s úplnou ignorancí, což je také vyčleňuje z kolektivu.

„Každý případ je jiný,“ soudí David Filip. „Často se stává, že děti se se svým trápením bojí svěřit, když nemají důvěru v třídního učitele, a pak je na rodině, aby školu oslovila a pokusila se problém řešit.“ Jakmile se dítě vyhýbá škole, ráno ho bolí břicho nebo má jiné zdravotní potíže, ze školy utíká rychle domů a nestýká se spolužáky, je čas zjistit, zda nemá problém tohoto typu.

Ukážeme dětem, jaké je být v kůži šikanovaných dětí

Program selektivní primární prevence je nový projekt, se kterým začala Charita v loňském roce. Funguje tak, že v případě nějakého problému většinou škola Charitu osloví. „Program je intenzivní a probíhá v rámci 14 dnů. První schůzka je informativní, kdy děti vyplňují dotazník a zjišťujeme i od školy, kde je problém,“ popisuje preventista. „Víme, že vstupujeme na citlivou půdu, takže i rodiče jsou s programem seznámeni a podepisují informovaný souhlas, že o něm vědí.“

Program podle Davida Filipa nabízí techniky, které ukáží bezproblémovým žákům, aby si zkusili, jaké to je být v pozici vyčleněných spolužáků. „Oni najednou zažijí ten pocit, jaké to je, stát sám proti většině třídy, nebo pracovat sám, když celá třída pracuje ve skupinách a podobně, takže spoustě z nich to najednou dojde. Tak se nám podaří, že většina třídy už nechce, aby tato situace pokračovala.“

David Filip

Tři schůzky samozřejmě k ozdravení celého třídního kolektivu nestačí. „Na závěr ve spolupráci se školou nastavíme pravidla, která by měla třída dodržovat, aby se kolektiv postupem času ozdravoval. Projekt je startovací, takže další práce je na škole,“ uzavírá David Filip.

Chat s Davidem Filipem

autor: dak
Spustit audio