Návrat vlaků na jindřichohradeckou úzkokolejku je v nedohlednu. Kraj vypověděl smlouvu
Ještě před pár týdny na ní jezdily vlaky, teď už ale jindřichohradecká úzkokolejka zeje prázdnotou. A tak to zřejmě delší dobu zůstane. Jihočeský kraj s firmou Jindřichohradecké místní dráhy vypověděl smlouvu. Spoje této společnosti definitivně nahradí autobusy krajského dopravce. Rozhodli o tom zastupitelé na svém posledním zasedání. Je to důsledek ekonomických problémů, se kterými provozovatel úzkokolejky bojuje už delší dobu.
„Jsou tam hrubá porušení naší smlouvy mezi Jihočeským krajem a Jindřichohradeckými místními drahami. Smlouva klasicky mluví o tom, že by tam měly být drážní soupravy, ne autobusové spoje,“ vysvětluje náměstek hejtmana Antonín Krák, co vedlo ke zrušení smlouvy.
Jindřichohradecké místní dráhy jsou od 6. října v úpadku a pár dní předtím jim vypršelo klíčové bezpečnostní osvědčení, bez kterého nemůžou vypravovat vlaky. Nahradily je proto autobusy.
Ani ty ale podle zjištění hejtmanství nefungují spolehlivě. „Jikord provádí pravidelnou kontrolu, každý den tam jezdí a bohužel nemáme zrovna potěšující informace, že by například byly autobusy řádně označeny, řádně vyjížděly a tak dále. I to nám vadí a chtěli bychom to dát do nějakého normálního stavu,“ dodává Antonín Krák.
Pro vypovězení smlouvy hlasovalo 40 z 48 přítomných zastupitelů. Nové autobusové linky na trase Jindřichův Hradec – Nová Včelnice – Kamenice nad Lipou bude zajišťovat společnost ČSAD Autobusy České Budějovice.
Čtěte také
Podle jejího generálního ředitele Vladimíra Homoly jsou spoje připravené. „V otázkách dnů, kdy se udělí nová licence, můžeme nasadit autobusovou dopravu. Autobusový koncept by fungoval ve stejném režimu jako stávající linka, která bude rozšířena právě o spoje, které nahradí železniční dopravu,“ uvádí.
Firma Jindřichohradecké místní dráhy ze svého úpadku viní kraj Vysočina, který podle dopravce nehradí poplatek za použití dopravní cesty a prokazatelnou ztrátu. Vedení tohoto kraje to ale dlouhodobě odmítá.
Ředitel Jindřichohradeckých místních drah označil krok jihočeského hejtmanství za logický. „Budeme jednat s ministerstvem dopravy o osudu tratě, to je naše zákonná povinnost. A to, že je autobusová doprava levnější než drážní, to je prostě fakt, s tím my nic neuděláme,“ komentuje.
Kdy a zda vůbec se na úzkokolejku vrátí vlaky, tak zatím zůstává nejasné. Vedení Jihočeského kraje ale připustilo, že by v nějaké formě chtělo vlakový provoz zachovat, přinejmenším alespoň jako turistickou atrakci.
Související
-
Provoz na úzkokolejce se zastavil. Jindřichohradeckým místním drahám vypršela platnost osvědčení
Jindřichohradecké místní dráhy nasazují místo vlaků autobusy. Dopravci, který provozuje úzkokolejnou železnici na pomezí Vysočiny a jižních Čech, vypršelo osvědčení.
-
Úzkokolejná trať z Jindřichova Hradce do Obrataně je na prodej. Vlastník ji nabídl státu
Jindřichohradecké místní dráhy chtějí prodat úzkokolejnou trať mezi Kamenicí nad Lipou a Obrataní. Železnici, která vede přes území dvou krajů, nabídla společnost státu.
-
Až 200 kilometrů za hodinu. Vlaky jezdí v novém koridoru mezi Sudoměřicemi a Voticemi
Tři měsíce museli cestující mezi Sudoměřicemi a Voticemi přesedat z vlaků na autobusy. S prvním červencovým dnem ale výluka spojená s přepojením na nový koridor skončila.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Schopnost Ruska někoho napadnout je výrazně omezena, reaguje na Putinův projev analytik
-
Nesdílím Koudelkovo paranoidní vidění světa, obhajuje Paroubek rozhovor pro proruský web
-
V pražské nemocnici zaměnili pacientky. Lékaři provedli potrat ženě, která přišla jenom na kontrolu
-
Hokejisté Třince porazili v rozhodujícím duelu České Budějovice 2:0 a zahrají si semifinále extraligy