Náš mozek se vyvíjel v pohybu, podněty potřebuje i ve vyšším věku

9. únor 2023

Největší audioportál na českém internetu

Problémy s pamětí můžou přijít v jakémkoliv věku | Foto: Shutterstock

Hostem Hely Dvořákové byla vedoucí Alzheimer poradny Vysočina a také trenérka paměti prvního stupně Marcela Rýpalová

Do Alzheimer poradny nechodí jenom nemocní lidé. Navštívit ji můžou i jejich blízcí s dotazy, které se týkají péče. Pozvání do Dobrého dopoledne přijala vedoucí Alzheimer poradny Vysočina a také trenérka paměti prvního stupně Marcela Rýpalová.

Pokud máte pocit, že vaše paměť nefunguje tak, jak by měla, necítíte se komfortně a nejste si jistí, čím by to mohlo být, nebojte se navštívit Alzheimer poradnu. Ne každé zapomínání musí skončit diagnózou. Může se stát, že budete pozorovat u svých rodičů, že se vás opakovaně ptají na určité věci nebo najde noviny v mrazáku, i to může být impulzem k návštěvě poradny.

„Je to katastrofa posledních let, hlavně období COVIDu, kdy jsme ve velké míře říkali rodičům, aby nikam nechodili,“ popisuje současnou situaci a její vliv na rozvoj demencí Marcela Rýpalová. Z obav o jejich zdraví jsme seniory nechali sedět doma. Jejich kvalita života se snížila. Ale kvalita života je nezbytná pro aktivitu mozku. „Náš mozek se vyvíjel v pohybu. Vezměte si, kolik se naběhal pračlověk, než si ulovil něco k jídlu. My otevřeme lednici a nemáme s tím žádnou práci,“ vysvětluje na příkladu vedoucí Alzheimer poradny Vysočina.

Velké množství seniorů žije samo, vícegenerační soužití se rozpadla a staří lidé tak trpí i chudobou v komunikačních a zážitkových podnětech. Včasná diagnóza a práce s onemocněním můžou jeho následky oddálit.

Mohlo by vás zajímat

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.