Náš mozek se vyvíjel v pohybu, podněty potřebuje i ve vyšším věku
Do Alzheimer poradny nechodí jenom nemocní lidé. Navštívit ji můžou i jejich blízcí s dotazy, které se týkají péče. Pozvání do Dobrého dopoledne přijala vedoucí Alzheimer poradny Vysočina a také trenérka paměti prvního stupně Marcela Rýpalová.
Pokud máte pocit, že vaše paměť nefunguje tak, jak by měla, necítíte se komfortně a nejste si jistí, čím by to mohlo být, nebojte se navštívit Alzheimer poradnu. Ne každé zapomínání musí skončit diagnózou. Může se stát, že budete pozorovat u svých rodičů, že se vás opakovaně ptají na určité věci nebo najde noviny v mrazáku, i to může být impulzem k návštěvě poradny.
„Je to katastrofa posledních let, hlavně období COVIDu, kdy jsme ve velké míře říkali rodičům, aby nikam nechodili,“ popisuje současnou situaci a její vliv na rozvoj demencí Marcela Rýpalová. Z obav o jejich zdraví jsme seniory nechali sedět doma. Jejich kvalita života se snížila. Ale kvalita života je nezbytná pro aktivitu mozku. „Náš mozek se vyvíjel v pohybu. Vezměte si, kolik se naběhal pračlověk, než si ulovil něco k jídlu. My otevřeme lednici a nemáme s tím žádnou práci,“ vysvětluje na příkladu vedoucí Alzheimer poradny Vysočina.
Velké množství seniorů žije samo, vícegenerační soužití se rozpadla a staří lidé tak trpí i chudobou v komunikačních a zážitkových podnětech. Včasná diagnóza a práce s onemocněním můžou jeho následky oddálit.
Související
-
I paměť se dá procvičovat distančně. V Alzheimer poradně dělají mozkohrátky
Také v nouzovém stavu stále fungují sociální služby. A to včetně poraden. Jejich práce je ale kvůli vládním omezením výrazně složitější.
-
ROZHLASOVÝ SLOUPEK, Alzheimer, autor: Zdeněk Dryšl
ROZHLASOVÝ SLOUPEK, Alzheimer, autor: Zdeněk Dryšl
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.