Miroslav Skačáni: Proč bychom si měli víc vážit toho, jací jsme, než jak vypadáme

24. červen 2025

Největší audioportál na českém internetu

Miroslav Skačáni | Foto: Hela Dvořáková, Český rozhlas

Kdo určuje, co je krásné a jak se mění vzhledové preference ve společnosti?

Krása otevírá dveře, ale není vším. Vliv vzhledu na vztahy, práci i duševní zdraví se mění. Co skutečně rozhoduje, když hledáme lásku i přijetí?

To, jak vypadáme, ovlivňuje mnohem víc než jen náš odraz v zrcadle. Vzhled se promítá do sebevědomí, vztahů, pracovního života i duševní pohody. Společnost navíc krásu často staví na piedestal a sociální sítě tento tlak ještě umocňují, laťka se zvedá až k téměř nedosažitelným ideálům.

„V pravěku to bylo samozřejmě specifické, ženy si často vybíraly svalnaté muže, protože pokud se bavíme o partnerovi na celý život, hledaly někoho, kdo je ochrání před mamutem a tygrem,“ říká psycholog Miroslav Skačáni. Podle něj se tento přístup částečně přenesl i do současnosti. Vzhled, váha nebo výška jsou ale individuální preference, co je atraktivní pro jednoho, nemusí být pro druhého.

Společnost i vztahy však prošly velkou proměnou. „V poslední době se velmi změnil pohled na sexualitu a na vztahy obecně. S příchodem digitálních technologií a médií. Lidé si často rozumějí ve virtuálním světě, ale při osobním kontaktu to bývá jiné,“ upozorňuje Skačáni.

Zatímco dříve byl vzhled klíčový, dnes podle něj stále častěji přebírá hlavní roli sociální status, tedy postavení ve společnosti, finanční stabilita a majetek. Muži si pak často volí partnerku i podle toho, jak je navenek reprezentuje.

Vzhledové ideály se navíc v průběhu historie výrazně měnily. „V baroku byly ideálem obézní ženy, protože tehdy byl objem těla spojen s blahobytem. Ty, které tento obraz nesplňovaly, byly ze společnosti částečně vytlačeny,“ připomíná psychiatr.

Podle něj bychom vzhledu neměli přikládat přehnanou důležitost. Ideály krásy se mění s časem i kulturou. Místo toho bychom měli víc ocenit to, kým jsme, a to naši osobnost, schopnosti a hodnoty.