Lidé se pomalu vrací do vlaků i autobusů. Propad tržeb za uplynulé měsíce je mnohamilionový

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Hybridní autobus

Poloprázdné vlaky a autobusy. I takový obrázek nabídl nouzový stav na Vysočině. Cestování bylo omezeno a lidé tak využívali služeb veřejné dopravy jen zřídka.

Aktuálně se situace pomalu vrací k normálu a také cestujících ve vlacích i autobusech opět přibývá. 

„Jedu do Českých Budějovic, jezdím tam jednou týdně, mám tam autoškolu,“ říká při čekání na vlak na nádraží v Jihlavě pan Lukáš.

Na nádraží v čekárně potkáváme také paní Marii. Slunečné počasí ji přimělo k cestě na chalupu do Přímělkova. Vlakem prý jezdí často, poslední dobou ale moc ne. „Za nouzového stavu to moc nešlo.“ 

Cestujících jako paní Marie, kteří během epidemie koronaviru raději zůstali doma, byla podle Lenky Horákové z Český drah většina. „V době vrcholící pandemické situace došlo k poklesu poptávky až na 10 procent obvyklé kapacity. Situace se začala měnit až kolem Velikonoc.“

Autobusy

Na původní stav se ale počet přepravovaných lidí stále nevrátil. Navíc se výpadek cestujících netýká pouze vlakové dopravy. Počet přepravených výrazně klesl u všech typu veřejné dopravy. 

„Od 16. března jsme ve spojích pod objednávkou kraje zaznamenali dramatický úbytek cestujících, a to až o 75 procent,“ potvrzuje tisková mluvčí kraje Eva Neuwirthová. Kvůli nízkému počtu osob využívajících služeb veřejné dopravy došlo také k výraznému propadu tržeb, který nyní musí kraj Vysočina řešit.  

Klesající tržby dopravců

„Za normálního stavu jsou tržby ve veřejné dopravě asi 22 milionů korun měsíčně. Jen za měsíc březen evidujeme ztrátu asi 14 milionů a v dubnu dokonce 20 milionů.“

Situace se ale pomalu začíná zlepšovat. S postupným uvolňováním epidemiologických opatření cestujících opět přibývá. „Z našich statistik vyplývá, že od 11. května jezdí veřejnou dopravou Vysočiny přibližně dvě třetiny cestujících. Následný růst přepravovaných osob je teď už čistě závislý na návratu dětí do škol.“

Podle tiskové mluvčí kraje bude na návratu dětí do škol záviset také celková výše ztrát.

Například v autobusového dopravě financované krajem to může být až 68 milionů korun. To ale pouze za předpokladu, že školy začnou v září opět fungovat.

Spustit audio
autoři: Patrik Salát , mik

Související