Každé čtvrté nově prodané auto v Česku jezdí na naftu. Ve zbytku Evropské unie jejich podíl klesá
První místo pro Českou republiku v celé Evropské unii - zatímco ve zbytku sedmadvacítky prodej aut na naftový pohon dál klesá, u nás se od roku 2019 drží kolem jedné čtvrtiny.
Jak vypočítali výzkumníci z Centra dopravního výzkumu, podle nejnovějšího srovnání za první pololetí je jejich podíl u nově prodaných aut vůbec nejvyšší v zemích Evropské unie.
Diesely drží hlavně firmy. A zájem je znát i u čerpacích stanic. „Já jsem zemědělec a jezdím na naftu,“ říká Zdeněk, zatímco na jedné z jihlavských čerpacích stanic plní naftou kanystry. Hned vedle něj Oldřich Růžička přesedlal z benzinových aut: „S těmi jsem měl problémy, jak se svíčkami, tak s kabely. Od té doby, co mám dieselové auto, tak na to nedám dopustit a žádné jiné auto nechci.“
Statistiky prodeje nových osobních aut ukazují, že až čtvrtinu zaujímají naftové vozy, což je nejvyšší podíl v celé EU. Je u ojetých aut situace stejná?
V Nizozemsku tvořila dieselová auta v prvním popoletí letošního roku jen jedno procento prodejů. V Česku se stále drží podíl kolem jedné čtvrtiny. „U nás je velký odpor k elektromobilitě. A nová auta se prodávají zpravidla do firem. Nejoblíbenější je Škoda Octavia a ta i v dieselech hraje prim,“ vysvětluje Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
Až každé 40. nově zaregistrované osobní auto v Česku je čistě bateriové. Méně jich je jenom na Slovensku. Naopak ve Švédsku nebo Finsku je to každé třetí.
Mohlo by vás zajímat
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Hnutí STAN se ke kauze Dozimetr postavilo ukázkově. Nechceme s ní být spojováni, říká nový místopředseda
-
Česko při obnově Ukrajiny ukazuje směr dalším zemím Evropy, popisuje Kopečný
-
ŽIVĚ: Fotbalisté Baníku Ostrava hostí pražskou Spartu. Radiožurnál Sport odvysílá přímý přenos
-
Česko jako záchranný plán. Tchaj-wan kvůli hrozbě z Číny rozšiřuje továrny na čipy za hranice