Finanční úředníci vyjíždějí do menších obcí, aby pomohli s daní z nemovitosti

17. leden 2025 13:00

Čas na podání přiznání k dani z nemovitosti se krátí – termín je do konce ledna. Tato povinnost se týká všech, kteří loni koupili byt, pozemek nebo zaznamenali změny v katastru.

Pro obyvatele menších obcí je často obtížné dostat se na vzdálený finanční úřad. Aby úředníci usnadnili podání přiznání, začali dočasně vyjíždět do míst, kde byly pobočky zrušeny.

Například v Pacově se finanční úřad uzavřel už v roce 2023. Teď se sem ale výjimečně vrací, jak vysvětluje úřednice Helena Havlová: „Byli jsme vysláni na služební cestu, abychom pomáhali lidem s přiznáním k dani z nemovitých věcí. Budeme tu dvakrát týdně do konce ledna.“

O pomoc je velký zájem. Mnozí lidé stále nejsou zvyklí vyřizovat daně online, přestože právě digitalizace bývá jedním z důvodů rušení malých poboček finančních úřadů.

Zvláštní situace nastala například v Lukavci na Pelhřimovsku, kde proběhla komplexní pozemková úprava. „V katastrálním území Velká Ves a v intravilánu Lukavce došlo k novému mapování, takže vlastníci pozemků mají povinnost podat přiznání do konce ledna,“ uvedl starosta František Pinkas (KDU-ČSL).

Daně z nemovitostí jsou jedním z mála příjmů, které směřují přímo do rozpočtů obcí a měst. Jejich správné a včasné vyplnění je proto důležité nejen pro stát, ale i pro rozvoj místní infrastruktury.

autor: Milan Soldán
Spustit audio

Související