Byznys kolem svateb se vrací do původních kolejí. Strach ale v některých lidech přetrvává
Svatební byznys se otřepává po koronavirovém výpadku. Některé firmy ale zaznamenávají mírnou skepsi svatebčanů, kteří se za současných podmínek bojí svatbu plánovat.
Svatba není jen manželský slib, ale také velký byznys, který zaměstnává nemalý počet lidí od pronajímatelů penzionů, přes fotografy, hudebníky až po celé svatební agentury, které plánují tzv. svatby na klíč.
Všechny letos ovlivnila koronavirová krize, která je připravila o tradiční začátek svatební sezony.
„Pro mě osobně je to stejný jako loni, jenom svatby, co byly v březnu, dubnu, tak se přesunuly na zbytek roku,“ říká při focení ve svém jihlavském ateliéru svatební fotograf Lukáš Vrábel.
Podle něj mají ale větší problémy fotografové, kteří svatby berou jako přivýdělek. „Protože lidi jak začali přebookovávat na srpen, na září, tak začali spíš bookovat termíny v týdnu, protože ty víkendy už byly obsazené, a tam to fotografové začali rušit.“
Není to nic levného…
S tím, že dopady na svatební byznys jsou různé, souhlasí také Aleš Velich, který provozuje v Havlíčkově Brodě svatební agenturu. „Někdo té práce má víc, někdo méně, je to hodně individuální.“
Podle Velicha je ale vidět změna třeba v ekonomickém uvažování svatebčanů. „Ta svatba není nic levného, dá se za to utratit hodně peněz. Myslím, že i tam se to hodně změnilo. Že se snaží víc šetřit, mít třeba nějaký ten finanční polštář doma, než to dát za svatbu.“
Majitel svatební agentury také vnímá váhání svatebčanů. Někteří mají obavy, jestli má svatbu na přes rok cenu plánovat. „Je to taková nejistota. Mnohdy, i když se může, tak se nevěsty bojí, že to naplánují a ono to nedopadne.“
Mlýn Třeštice
Nejistotu cítil zprvu také Abraham Hofhanzl, majitel mlýna v Třeštici, kde se svatby pravidelně konají. „V dubnu, květnu lidi hodně váhali, co s tím, kam to dát a podobně.“
Situace se podle majitele mlýna později vrátila k normálu. Tříměsíční výpadek ho ale vyšel draho. „Co mi to paní účetní počítala, tak to bylo asi 400 tisíc.“ Také kvůli tomu si požádal o pomoc stát.
Teď už má ale Abraham Hofhanzl až do konce listopadu zase plno. Na jeho mlýně se budou novomanželé radovat víkend co víkend.
Související
-
Skutkem roku 2019 se stal obchod bez obalu. I drogerii prodávají na váhu
Vyřadit či alespoň snížit množství plastu pomáhá zákazníkům jihlavský bezobalový obchod. V něm si už tři roky mohou zájemci koupit například i stáčenou kosmetiku.
-
Bez návštěv rodičů, s omezeným pohybem dětí. Na Vysočině se rozjely letní tábory
Letní dětské tábory musely letos přijmout přísnější hygienická opatření. Za dětmi například nesmí rodiče na návštěvu.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Vládě Roberta Fica jde o ovládnutí veřejnoprávních médií. Změny v zákoně jsou kosmetické, říká Černý
-
‚Nastaly závažné chyby.‘ Soud zrušil rozsudek nad exproducentem Weinsteinem, ve vězení ale zůstává
-
Lékaři, úředníci i soudci. Ve Slovinsku stávkují za vyšší platy, jejich protesty by mohly pomoci opozici
-
Dnes je Evropa smrtelná. Musí posílit obranu i vlastní zbrojní produkci, řekl prezident Macron