Vysočina chce v příštích letech veřejnou dopravu na vodík

20. září 2023 15:53

Může to být budoucnost hromadné dopravy. Alespoň vedení Kraje Vysočina na to sází. Vozidla s vodíkovým pohonem by mohla snížit emise v ovzduší.

Vodíkové technologie hodlá kraj využívat hlavně ve veřejné dopravě. „Z  vývoje v posledních letech a měsících to vidím tak, že půjde o kombinaci různých pohonů. A to podle toho, jak která země, město nebo region budou mít přístup k jednotlivým zdrojům,“ zamýšlí se nad budoucností pohonů Jan Sůra ze serveru zdopravy.cz.

Diverzifikace je patrná například v Německu, kde proráží bateriové pohony, čistě elektrické pohony a v některých regionech i pohony na vodík.

„Zejména u toho vodíku jsou v poslední době velké otázky. I v regionech, kde je zeleného vodíku poměrně dost, tak někteří provozovatelé konstatují, že vodík není tak zaslíbenou cestou, jak se jim zdálo na začátku,“ přibližuje zkušenosti od našich západních sousedů Jan Sůra.

Vlaky na vodík

„Provoz vodíkové jednotky je při současných cenách dvakrát až třikrát dražší než provoz běžného dieselového vlaku. Nebo minimálně jednou dražší než provoz elektrického vlaku. A to musí někdo zaplatit,“ vysvětluje Jan Sůra. České dráhy monitorují situaci na trhu, ale nejsou ve fázi, kdy by vypisovaly soutěž na nákup, protože pro to nemají koncového zákazníka.

Na krajských spojích na Vysočině je myslitelné, že by první vodíkové vozy mohly jezdit v roce 2029. V ten rok končí současný kontrakt mezi hejtmanstvím a Českými drahami. A kraj by mohl dát vodík, i vzhledem k uhlíkové stopě, do podmínek.

„Závisí to na infrastruktuře. My o to usilujeme i tady na Vysočině, aby tady v dohledných letech veřejná plnicí stanice vznikla, a my jsme tu možnost v dopravě mohli otevřít mnohem víc,“ přiblížila pirátská náměstkyně hejtmana Hana Hajnová.

autoři: František Jirků , hoch
Spustit audio