V obchodu „bez obalu“ můžete koupit i tekuté mýdlo. Krámků postupně přibývá
Sklenice, dózy a látkové pytlíky - to je i na Vysočině stále častěji výbava lidí, kteří vyrážejí na nákup potravin. Obchodů „bez obalu“ přibývá.
„Funguje to tak, že řeknete, co chcete, já to přinesu, vezmu vaší sklenici, dám ji na váhu a navážím vám, kolik chcete.“ Tímto způsobem Tomáš Kružík z Třebíče denně obslouží desítky zákazníků. Téměř vše, co nabízí, skončí na váze.
Na prodej je kromě sypkých potravin, u kterých se to vyloženě nabízí, je také třeba tekuté mýdlo. „Mám měsíček nebo růži.“
Ekologické povědomí
Svůj obchod založili Romana a Tomáš Kružíkovy už před třemi lety. Důvodem bylo jednak velké množství odpadu ve vlastní domácnosti, ale i ekologické povědomí.
„Musíme pomoci naší přírodě, kapka ke kapce, potom dělá potůček a z potůčku je řeka. My jsme na těch potůčkách,“ vysvětlila Romana Kružíková.
Bez obalu v supermarketu
Zatímco před třemi roky byli Kružíkovi v tomto způsobu prodeje v Třebíči průkopníky, teď se bezobalový trend rychle šíří a pomalu proniká i do velkoobchodních řetězců.
Jenomže podle Romany Kružíkové je tento způsob nabídky zboží náročnější třeba i na skladování zboží nebo jeho dopravu. „Naše produkty nejsou na skladech rok, rok a půl, necestují, mají pořád stálou teplotu a jsou opravdu kvalitní.“
Méně odpadů
Bez obalů sice chodí nakupovat celá škála zákazníků od maminek s dětmi až po seniory, zájem o tuto formu nákupu prý ale stoupá jen pomalu. Lidé tak přitom mohou městu ušetřit alespoň malou část nákladů na likvidaci odpadů.
Radnice v regionu ani kraj ale zatím žádnou systémovou podporu ekologického prodeje nechystají. Jak Českému rozhlasu potvrdili mluvčí oslovených institucí, na podobné projekty totiž nemají vypsané dotační programy.
Související
-
Kapří paštika z Vysočiny si přivezla prestižní cenu za svůj obal
Red Dot Design Award je označení prestižní ceny za design. Na Vysočině této mety dosáhla svahová sekačka z Havlíčkova Brodu, nově i kapří paštika z Poříčí.
-
FOTO: Kelímek na 400 použití. V kavárnách na Vysočině se objevují vratné obaly
Snížit množství odpadu. Taková je hlavní myšlenka záměru s názvem Otoč kelímek. Kavárny nabízejí kávu ve vratném obalu, který je na 400 použití.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Nejasný výběr firem i prodlení. Stanjurova prověrka reklamy na Čapím hnízdě ukázala dvě pochybení
-
Byli jsme uprchlíky dvakrát během jednoho roku, popisují běloruští satiričtí youtubeři
-
Zfanatizovaný dav? Ze soudu pevnost neuděláte, zklidnit situaci může antikonfliktní tým, radí expert
-
‚Chci, aby moji žáci byli lepší lidé.‘ Vítězem ocenění Global Teacher Prize se stal učitel Roman Göttlicher