Třebíč následuje trend ostatních měst a zřídí záchytné parkoviště. Bude v Hrotovické ulici

6. prosinec 2021 06:00

Lidé dojíždějící za prací do některých okresních měst na Vysočině by měli počítat s tím, že v blízkosti center bude parkování stále složitější.

Města na Vysočině totiž chtějí, aby lidé nechávali své vozy na takzvaných záchytných parkovištích.

Jihlava, Třebíč, Havlíčkův Brod

Snížit počet automobilů ve svých centrech a přesunout je na záchytná parkoviště. Přesně takové plány má Havlíčkův Brod, Jihlava nebo Třebíč. A zatímco v prvně dvou jmenovaných městech už záchytná parkoviště fungují, v Třebíči by mělo vzniknout v příštím roce v Hrotovické ulici.

„Aktuálně je to lepší, protože když jsme na tom parkovišti u nové krajské knihovny, tak to parkoviště je krásný, je tady volno. Lidi si na to asi ještě nezvykli.“ Řidička Marcela Matulová si pochvaluje parkování na novém záchytném parkovišti u Krajské knihovny v Havlíčkově Brodě, které je v docházkové vzdálenosti od centra města. Tam naopak parkování v letošním roce výrazně zdražilo. „Pro některé lidi to byl šok. Na druhou stranu si myslím, že je to dobré, když se to trochu uvolní na náměstí.“

Zdražení v centru

Právě snaha uvolnit parkovací místa na Havlíčkově náměstí vedla radnici ke zvýšení sazby za půl hodiny parkování z deseti korun na dvacet, vysvětluje místostarosta Libor Honzárek (TOP09): „V centru Havlíčkova Brodu byla doprava vždy záležitostí palčivou a složitě řešitelnou, protože nebyla kapacita míst, kde by mohli řidiči svá vozidla odkládat. Myslíme si, že pokud jsme připravili pro řidiče více než 200 parkovacích stání, tak je možné tam to vozidlo odstavit a dojít.“

Řidiči se ale i přesto snaží na Havlíčkově náměstí najít jakékoliv volné parkovací místo a často navíc odstavují auta i tam, kde nemají. „Pokud to nebude fungovat, pokud bude stále přeplněné náměstí, tak bychom museli cenu ještě zvyšovat.“

Třebíč

Podobným způsobem chce otázku parkování ve městě řešit také Třebíč. I když tam záchytné parkoviště vznikne v příštím roce dál od centra, v Hrotovické ulici, potvrzuje starosta Pavel Pacal: „V docházkové vzdálenosti jsou zastávky autobusové dopravy. Slibujeme si od toho, že ti lidé, kteří jedou do centra města nebo tady pracují, tam mohou zaparkovat. Chceme, aby ubylo aut v centru.“

Podle předsedy České parkovací asociace Petra Horského nejsou snahy o zachycení aut na okraji měst v evropském kontextu nic neobvyklého. My zaostáváme za Evropou, která tímto způsobem funguje už skoro 50 let. Zcela vymýtit dopravu v centrech nelze a vlastně ta snaha zachytit auta na okraji města nebo na okraji centra města je zcela přirozená. My tady akorát doháníme vlak, který nám ujel před 30 lety.“

Petr Horský si navíc myslí, že parkování v centrech měst se bude dále omezovat a lidé si proto budou muset do budoucna zvyknout, že tam při cestě za prací jednoduše nezaparkují.

Spustit audio

Související