Skokový růst cen energií výrazně pociťují i poskytovatelé hromadné dopravy

1. listopad 2021 14:41

Inflace a růst cen energií, to jsou problémy, které v současnosti řeší i dopravci v hromadné dopravě. Zvedají jim náklady až v řádech desítek milionů korun. Komplikací je třeba také nedostatek aditiva AdBlue.

Českobudějovický dopravní podnik už ohlásil zdražení jízdného, které začne platit v prosinci. V krajské linkové autobusové dopravě se ale cena jízdenek minimálně v příštích šesti měsících zvedat nebude.

„Nafta nás aktuálně trápí asi nejvíce. Kalkulovali jsme pro letošní rok s průměrnou cenou 22 korun, ale vlastně poslední nákup už byl za 27 korun a ceny neustále rostou,“ říká ředitel českobudějovického dopravního podniku Slavoj Dolejš.

To je jeden z důvodů, proč podnik zdraží jízdné. „Ty vstupy zdražily už snad úplně všechny. Neexistuje jediná věc, kterou bychom nakupovali levněji. Je velikánský tlak na navyšování mezd, i my jsme k tomu museli přistoupit. Jen nutné navýšení mezd nám udělá 30 milionů navíc a celkově pro příští rok potřebujeme 50 milionů korun navíc,“ dodává.

Čtěte také

V ceně jízdného u linkových autobusů na jihu Čech se ale momentální růst cen nafty zatím neprojeví. Jihočeský kraj jako objednavatel má ceník s dopravci zasmluvněný do června příštího roku. Zdražení proto není aktuální.

Podle ekonoma dopravy krajské společnosti Jikord Jiřího Peška ale může přijít na řadu v druhé polovině příštího roku. „Úplně na pořadu dne to není, ale také to nemůžeme vyloučit. Situace se dynamicky vyvíjí a v příštím roce budeme samozřejmě stát před rozhodnutím, zda s tarify nějakým způsobem hýbat, či ne,“ uvádí.

Jihočeský kraj už ke zvýšení jízdného přistoupil loni v únoru těsně před prvním covidovým lockdownem. Kvůli ztrátě na jízdném za loňský rok způsobenou pandemií hejtmanství dopravcům vyplatilo bezmála 100 miliónů korun. Týká se to pouze linkových autobusů, protože u vlaků nese riziko tržeb sám dopravce.

Spustit audio

Související