ŘSD zvažuje jinou trasu zvažovaného obchvatu Želetavy na silnici I/38

Želetava

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zvažuje jiné a levnější vedení obchvatu městyse Želetava, jímž prochází silnice I/38 mezi Jihlavou a Znojmem.

Technická studie původně počítala s obchvatem měřícím 7,2 kilometru, ale tato varianta byla podle webu  ŘSD ekonomicky neefektivní. Ředitelství teď zpracovává aktualizaci studie. Zároveň připravuje přestavbu skoro 13 kilometrů tohoto hlavního tahu mezi Jihlavou a Stonařovem.

Úprava silnice

„U přeložky Jihlava - Stonařov pracujeme na dokumentaci pro územní rozhodnutí. U Želetavy se mění koncepční řešení,“ potvrdila ředitelka jihlavského ŘSD Marie Tesařová. U Želetavy původně ředitelství zvažovalo obchvat, který by vyvedl dopravu i z místní části Horky. Nový návrh počítá s rozdělením trasy na dva obchvaty. „Je to ve fázi technických studií, takže zatím se nedá říci nic bližšího,“ řekla Tesařová.

Důležitá silnice

Komunikace I/38 je po dálnici D1 druhým nejdůležitějším silničním tahem procházejícím Vysočinou, slouží i jako alternativní spojení mezi Prahou a Vídní. Ve stoupáních u Želetavy bývají v zimě problémy se sjízdností. První technická studie na obchvat byla podle údajů ŘSD zpracovaná v roce 2002.

Želetava

V Želetavě bydlí přes 1500 lidí, podle starosty Radka Malého (nestraník) tam doprava začíná být neúnosná. „Zvlášť v momentě, kdy se opravuje D1, anebo potom D2 na Bratislavu, protože si to všichni zkracují tudy,“ uvedl. Předpokládá, že se s novým návrhem vedení obchvatu seznámí příští měsíc. Důležité podle něj bude to, jestli ŘSD počítá s vyvedením tranzitu i z Horek. „Potom Želetava může uvažovat o změně územního plánu,“ řekl.

Želetavští by podle starosty také nechtěli, aby s návrhem další trasy přibyly v území stavební uzávěry.

Na přestavbu skoro 13 kilometrů tahu I/38 mezi Jihlavou a Stonařovem už je schválený záměr projektu. Tranzitní dopravy by se díky němu kromě Stonařova zbavily obce Rančířov, Čížov, Vílanec, Suchá a Prostředkovice. Stavba s předpokládanými náklady skoro tři miliardy korun bez daně by podle informací na webu ŘSD mohla začít v roce 2027. Nová část silnice by pak mohla být zprovozněná v roce 2030.

Spustit audio
zdroj: ČTK

Související