Řada postižených dětí z Vysočiny přijde o svého asistenta

22. červen 2012
Zprávy z

Některé postižené děti přijdou o svého osobního asistenta. Kraj Vysočině totiž zásadním způsobem zpřísnil podmínky pro jejich přidělování.

Dosud o optimálním vzdělávání rozhodovali odborníci ve speciálních pedagogických centrech, kteří s dítětem odmalička pracují a detailně ho tak znají. Nyní nastala paradoxní situace, kdy speciální pedagog v některých případech rodičům doporučuje například další vzdělávání v běžné třídě s asistentem pedagoga. Základní škole ovšem přijde kvůli nesplnění některého z nově daných kritérií nedoporučení. Jeden z bodů se týká například vykazované hodnoty IQ. Na asistenta má podle tohoto bodu nárok pouze dítě s IQ pod hranicí 49. Podle odborníků z poradenských center však mají tyto děti odlišný vzdělávací program než kmenová třída, jsou významně omezeny jejich komunikační dovednosti a asistenta potřebují.

Rodiče těchto dětí žijí v nejistotě zda jejich dítě zůstane i nadále ve svém kolektivu v běžné třídě nebo budou muset do speciální školy. Kraj Vysočina oponuje, že jejich vzdělávání si může zajistit vedení školy samo ve spolupráci s třídním učitelem a konzultací se speciálním pedagogem. Hlavním důvodem proč Kraj nový manuál vytvořil, je potřeba ušetřit peníze. Například v Královéhradeckém kraji a na jižní Moravě se pravidla přidělování asistentů pedagoga nemění.

Spustit audio