Prodejci a výrobci zmrzliny počítají ztráty. Obchodu brání počasí, ale i strach z nákazy

21. červenec 2020 06:00

Dát si kopečkovou nebo točenou zmrzlinu tak nějak k létu patří. Letošní rok je ale pro zmrzlináře spíše zklamáním.

Poněkud nešťastný způsob léta trápí nejen venkovní koupaliště ale také zmrzlináře. Ti jsou vydáni na milost či nemilost přízni počasí a ta je letos jako na houpačce.

Dát si zmrzlinu bez hřejícího slunce nad hlavou ale přijde jen málokdo a tak zmrzlináři počítají ztráty.

„Dneska máme slaný karamel, mango, lískooříšková, pistáciová, tak tu taky doporučuju,“ říká v jihlavské zmrzlinárně na Komenského ulici paní Barbora, která obsluhuje zákazníky. Venku je konečně teplo a lidé tak mají o zmrzlinu opět zájem.

„Dala jsem si právě vanilkovou a pistáciovou, je super, že mi to dali do malého kelímku,“ ukazuje kopečkovou zmrzlinu v kelímku paní Aneta. Teplý prázdninový den je ale letos spíše výjimkou. Časté střídání počasí působí zmrzlinářům problémy.

Je málo ovoce

„Letošní rok je zvláštní,“ zamýšlí se majitel zmrzlinárny Vít Obrlík. Podle něj zasáhlo jeho byznys nejen chladné letní počasí nebo epidemie koronaviru, ale také jarní mrazy, které ovlivnily produkci ovoce. „Taky je velký problém, protože děláme sorbety, ty ovocný zmrzliny, že nám pomrzly meruňky letos.“

Prodej zmrzliny s rouškou, Jihlava

Také kvůli tomu mají některé zmrzliny trochu jinou barvu než obvykle. „Už mě tady známý potkal a říkal: Ty jsi nějak změnil recepturu. Já jsem říkal ne, to je letošní várka ovoce.“

Na kvalitu zmrzliny to ale vliv nemá, předvádí Vít Obrlík. „Když ji správně namícháte a má správnou tuhost, tak jí takhle otočíte a ona vám nesmí spadnout.“

Producenti zmrzliny

Problémy ale letos neřeší pouze menší zmrzlináři. Špatné počasí a epidemie koronaviru má vliv také na velké firmy jako třeba Tipafrost z Třebíče, která je největším producentem zmrzliny na Vysočině.

Jen kvůli špatnému počasí bude letos prodej o desítky procent nižší, potvrzuje ředitel Miroslav Krupica. „Kdyby nebyla epidemie ale jenom špatné počasí, tak pro nás ten rozdíl může být mezi lety 2018 a 2020 až 20%.“

41 milionů litrů zmrzliny

Další ztráty firma, které ročně vyprodukuje 12 milionů našlehaných litrů zmrzliny, počítá z exportu. „Export se nám snížil na polovinu.“

Češi za rok 2018 spořádali 41 milionů litrů zmrzliny. Letos se ale stejný zájem očekávat nedá. Zmrzlinářům by mohl pomoci snad jen teplý závěr prázdnin a následné babí léto. Podle dlouhodobé předpovědi to ale zatím na takový scénář nevypadá.

autoři: Patrik Salát , mik
Spustit audio

Související