Policie chce na Vysočině vážit kamiony na více místech. Největším problémem jsou auta s kládami

25. únor 2022 08:00

Silnice na Vysočině ničí přetížené kamiony. Jsou navíc hůř ovladatelné a podle policie tak mohou být větším rizikem pro provoz.

Zatím ne zcela vítězný boj svádí úřady i policie s dopravci přetěžujícími kamiony. Nejčastěji jde o náklady surového dřeva či kamení. Přepravce neodrazují ani pokuty až do výše sta tisíc korun. Policie i kraj proto chtějí ještě víc posílit vážení přímo na silnicích. 

D1, kilometr 117

Na odstavnou plochu na 117. kilometru dálnice D1 navádí blikající policejní vůz kamion s kládami. Policejní kontrola začíná měřením výšky nákladu. Právě takzvaní kladaři jsou totiž na Vysočině aktuálně nejčastějšími přestupci překračujícími povolené limity pro přeovoz.

„U vozidla s návěsem je 4, 08metru, pokud je vozidlo pouze s přívěsem, tak jsou to čtyři metry,“ upřesňuje výškové limity kapitán Michal Ferbar z odboru služby dopravní policie. 

Dálnice D1, vážení kamionů

Po zjištění, že výška vozu vyhovuje, pak už řidič najíždí na váhu. „Tady na těch našich tenzovahách se provádí vážení takzvaně po nápravách, to znamená, že řidič najede nápravou na váhu, řidič vozidlo odbrzdí, je zaklínováno, tak aby se vážilo v odbrzděném stavu a hmotnost se přenáší pomocí kabelu do počítače, takhle se zváží všechny nápravy celé jízdní soupravy.“

Zkušenosti řidiče

Řidič Zdeněk Březina plní pokyny policistů bez problémů. „Když vím, že je to v pořádku, tak nemám důvod mít strach. Většinou na Slovensku váží, tady v Česku jsem poprvé na váze.“

Celá kontrola trvá kolem půl hodiny, každá hlídka tak za jednu směnu zkontroluje jen řádově jednotky aut. Přetížené kamiony přitom mají podle policisty Michala Ferbara na silnicích delší brzdné dráhy a mohou tak představovat nebezpečí i pro ostatní řidiče. 

Vyšší pokuty

I proto od nového roku stát zavedl vyšší sankce za odmítnutí kontroly. „Dřív byla sankce vlastně do třiceti tisíc korun, teď je to až sto tisíc korun na místě, otázka, jak se to těm dopravcům vyplatí.“

Jenomže samotné vážení není logisticky úplně jednoduché. Kontrolní místa musí být dostatečně rovná a také prostorná, aby bylo možné kolem vozu manipulovat. Přesto chce policie do budoucna  podle krajského ředitele Miloše Trojánka počet vážících  míst v regionu ještě navýšit. „Mělo by to být na každé silnici první třídy, ideálně tak, aby se to křížilo s jinou komunikací, aby to byl takový dopravní uzel.“

Zároveň musí jít o místa, kde je možné kamiony stahovat se silnice a k váze je navádět. 

autoři: Tereza Pešoutová , mik
Spustit audio

Související