Pečovatelky, holky do nepohody. Nakoupí, doprovodí k lékaři, postarají se o hygienu

Pečovatelská služba v domácím prostředí
Pečovatelská služba v domácím prostředí

Nakoupit, uklidit, pomoct s hygienou. I tak svým klientům pomáhají terénní pečovatelky. Za lidmi dojíždějí přímo k nim domů.

Jenom na Humpolecku má charitní pečovatelská služba takových klientů asi 130.

Manžel je nemohoucí

„My si bereme obědy, protože manžel je na vozíku, tak se mi postarají o manžela, osprchují, nakoupí, když je potřeba, uklízet mi chodí,“ říká jedna z klientek domácí péče Helena Tošerová. Sama by všechno nezvládla, díky pomoci ale může mít manžela doma. Pro charitní pečovatelskou službu je jednou z mnoha.

Podle její vedoucí Jany Řádové se přitom rozsah prací i péče liší. „S každým klientem, se kterým my sepíšeme smlouvu, uděláme individuální plán. Každý klient má svého klíčového pracovníka, se kterým se ten plán sepisuje a je to tak, že se přesně domluví, co se u klienta bude dělat.“

Vykoupat, nakoupit

„U některých klientů se jedná o hygienu, protože už se sami nemůžou vykoupat. Můžeme klientům nakupovat, protože není možný, aby si došli sami nakoupit těžké nákupy. Potom doprovody k doktorům, nebo jim vyzvedáváme recepty. Dodržujeme to, jak to klient chce dělat. My jsme u něj doma, my se přizpůsobujeme režimu toho klienta.“

O klienty přímo v terénu pečuje i Marika Smereka. Výčet jejích denních činností je celkem dlouhý. Stejnou práci přitom střídavě vykonává přímo v Humpolci ještě dalších devět zaměstnanců. 

Rozvozy obědů

Značnou část dne jim zabere také rozvoz obědů. „Je to hodně časově náročné. Ráno jdou dvě pracovnice připravit jídlonosiče - denně máme až osmdesát obědů. Ráno nám to zabere přes hodinu, asi hodinu a čtvrt. V deset vyrážíme na obědy a po jedné se všechny teoreticky vracíme.“

Časovou náročnost rozvážky jídla potvrzuje i Jana Řádová. „Obědy komplikují práci převážně z časového hlediska. Mám na tři hodiny pět pracovníků naprosto mimo svojí potřebu, kdy bych mohla poskytnout lidem péči o jejich vlastní osobu.“

Třeba Marika Smereka ale kvituje to, že při každé návštěvě s obědem alespoň stihne své klienty zkontrolovat. „Přijedeme k nim domů, podíváme se, jestli jsou v pořádku, jestli se jim něco nestalo, jestli nepotřebují s něčím pomoct. Je to výhodný třeba pro rodinu, která je daleko, která nemůže klienta každý den navštěvovat.“