Oteplení přináší na silnice i vyšší riziko vážných nehod
Duben je na silnicích měsíc bezpečnosti. V provozu se začínají objevovat první cyklisté a motorkáři. S vedoucím Odboru služby dopravní policie Janem Kostečkou jsme v Poradně Regionu probrali zásady bezpečné jízdy.
Nejohroženější účastníci silničního provozu jsou chodci. „Všem doporučuji přecházet silnici v okamžiku, když už vím, že tu silnici bezpečně přejdu a bezpečně se dostanu na druhou stranu,“ říká host.
Žádná absolutní přednost na přechodech neplatí
„I chodec má nějaké povinnosti na přechodech pro chodce. To znamená nevstoupit bezprostředně před to jedoucí vozidlo. Vždycky jde o to, aby se chodec a vozidlo bezpečně minuli,“ vysvětluje Jan Kostečka. Chodec má přednost na přechodě pro chodce v situaci, kdy je zřejmé, že hodlá přecházet a řidič je schopen na bezpečnou vzdálenost zastavit.
Chodci mimo obec musí mít reflexní prvky
Mimo obec chodí chodci vlevo. Měl by co nejméně zasahovat do proudu vozidel, sledovat provoz, nemůže se pohybovat bezhlavě. Reflexní prvky jsou na komunikaci mimo obec za snížené viditelnosti povinné. Reflexní prvek musí být viditelný pro všechny řidiče na komunikaci. To znamená ze všech stran, zepředu, zezadu i z boku,“ doplňuje Jan Kostečka.
Zvýšenou pozornost věnujte cyklistům a motorkářům
„Motocyklista a cyklista je ten, který je více ohrožený případným střetem s vozidlem. Není chráněný karoserií a kabinou vozidla. Tak jak motocyklista se pohybuje po silnici a musí sledovat, co se kolem něj děje, tak i řidič, ať už je to osobní, nákladní auto nebo autobus, musí v této době věnovat zvýšenou pozornost pohybu jednostopých vozidel,“ říká host.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.