Operní pěvkyně Knežević: Rodiče mi dovolili zpívat, musela jsem ale vystudovat letecké inženýrství

26. červen 2023

Romská operní pěvkyně Nataša Tasić Knežević působí jako sólistka opery Srbského Národního divadla, zpívá v různých zemích, ale také na různých charitativních akcích pro děti bez rodičů, děti s rakovinou nebo za obnovu pravoslavných chrámů v Bělehradě a Kosovu. Na konci května vystoupila v Praze v rámci Světového romského festivalu Khamoro. Natáčela s ní Jana Šustová.

Nádherná žena s křišťálově čistým hlasem Nataša Tasić Knežević je nadaná ve více oblastech. Vystudovala letecké inženýrství v Bělehradě, ale své lásky ke zpěvu se nikdy nevzdala.

„Zároveň se zpěvem jsem studovala i leteckou fakultu a pochopila jsem, že to, co mě láká a čím bych se chtěla zabývat, je vystupování.“

Ke studiu letecké dopravy ji vedli rodiče.

„Podmínkou k tomu, abych se mohla zabývat zpěvem, bylo studovat na letecké fakultě. Rodiče se totiž báli, že se zpěvem jednoho dne nebudu mít práci, zatímco pro inženýra leteckého ruchu je jisté, že se nějaká práce najde. Pro mě to rozhodnutí rodičů bylo také překvapivé, ale já jsem chodila už i na střední leteckou školu, takže to, že jsem v tom pak pokračovala, bylo i logické. Ale vliv na to mělo asi i to, že jsme bydleli blízko letiště.“

Se studiem zpěvu přitom nezahálela.

„Studovala jsem na Hudební Akademii múzických umění v Bělehradě a pak jsem se zapsala do specializovaného studia, které je v českém systému adekvátní navazujícímu magisterskému studiu. Ale zároveň jsem absolvovala různé master class u umělců, jako je třeba David Bižič, Liora Mauer, Lucy Arne nebo Mirella Feni. Těch lidí, kteří mě ovlivnili, bylo hodně, od každého jsem se něco naučila, každý mě nějak inspiroval a pomohl k rozvoji.“

V současnosti působí v prestižních srbských divadlech.

„Jsem členskou Srbského Národního divadla, kde jsem sólistkou opery. Hodně dlouho mám angažmá jak v Národním divadle v Bělehradě, tak v Srbském Národním divadle v Novém Sadu. Momentálně zpívám Paminu v Mozartově Kouzelné flétně, Zerlinu /Cerlinu/ v opeře Don Giovanni, Micaelu v opeře Carmen, Liut v Turandotovi a zároveň připravuji roli Đuly v chorvatské opeře Ero z jiného světa.“

V životě této operní pěvkyně má své nezastupitelné místo romská hudba.

„Kdyby nebyla romská hudba, nebyli bychom ani my! Romská hudba hrála obrovskou roli nejen v mém životě, ale i v životě nás všech. Třeba Trubadur se inspiroval romskou hudbou, stejně jako Traviata, Carmen, Cikánský baron. Brahms skládal hudbu inspirovanou romskou hudbou – Zigeunerlieder.“

Pěvkyně při své práci pamatuje i na romské děti.

„Mám domluvu se Srbským národním divadlem, že mi nechávají určitý počet vstupenek, takže na divadelní představení můžeme přivézt děti z městských čtvrtí, které jsou obydlené romskou komunitou.“

V rámci letošního Světového romského festivalu Khamoro vystoupila Nataša Tasić Knežević v Praze spolu se svým manželem klavíristou Sašou Kneževićem a v druhé části koncertu i s romskými operními pěvci z Plzně Mirem Bartošem a Bohumilou Sommerovou.

„Bylo to fantastické, Je tu nádherné publikum, lidé plní lásky a empatie, a také naši skvělí romští umělci – kolegové, s nimiž jsem zpívala. Byl to skvělý pocit.“

Zajímalo mě, jestli s romskými operními pěvci už někdy vystupovala.

„Ne, bylo to poprvé. Ale bylo to výborné,“ užívala si atmosféru festivalu Khamoro romská operní pěvkyně Nataša Tasić Knežević ze Srbska.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.