Nová Ves u Světlé může po více než deseti letech plánovat svůj rozvoj. Blokovala ho zamýšlená trať
Stavět jenom tam, kde už dřív byla zastavěná plocha. Tak vypadá život v obcích, které nemají z různých důvodů územní plán. Novou Ves u Světlé blokovala plánovaná trať.
Ministerstvo dopravy schválilo studii proveditelnosti vysokorychlostní železnice z Prahy do Brna. Pro některé obce to znamená odblokování plánů na příští na rozvoj. Týká se to například Nové Vsi u Světlé. Obec může udělat územní plán, který už několik let nemá.
10 let staré plány
„Ještě tady počítáme s obchvatem.“ Z velkých desek, které má v kanceláři, vyndává starosta Nové Vsi Václav Kopci mapy, které byly součástí rozpracovaného územního plánu. Staré jsou víc než 10 let a plánovací dokumentace se podle nich nikdy nesestavila.
„Tenkrát jsme měli rozpracovaný územní plán a v roce 2008 jsme to přerušili. Bylo to z důvodu vysokorychlostní železnice, která tady byla plánovaná a nebyly jasné podmínky.“
Absence územního plánu znamená, že obec má omezené možnosti dalšího rozvoje. Není třeba možné stavět mimo už zastavěné území.
Vysokorychlostní trať
Schválená studie proveditelnosti vysokorychlostní tratě teď zastupitelům uvolnila ruce. „Zatím máme vydaný návrh zadání územního plánu, pak budou další kroky.“ Starosta Kopic očekává, že v ideálním případě by obec mohla mít územní plán do dvou let.
Na stole mu kromě map leží i návrh trasy vysokorychlostní železnice přes katastr obce. Podle Jana Nevoly ze Správy železnic ale detailní vedení trati ale ještě není jasné. „Přesnou identifikaci pozemků, které budeme pro vysokorychlostní trať potřebovat, stanoví dokumentace pro územní rozhodnutí. Práce na tomto klíčovém materiálu plánujeme zahájit v průběhu příštího roku.“
Správy železnice i proto plánuje se starosty obcí na trati setkání, na kterých bude jednotlivé detaily trati řešit. Zároveň musí požádat o aktualizaci zásad územního rozvoje kraje.
Úsek mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší by se mohl začít stavět v roce 2029.
Související
-
Vlaky jen pár metrů od rodinných domů? Vedení Hranic se nelíbí návrh trasy vysokorychlostní tratě
Vedení Hranic nesouhlasí s navrhovanou trasou vysokorychlostní tratě Moravská brána. Výhrady má k úseku u místní části Slavíč.
-
O trase chystané vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan se bude rozhodovat v příštím roce
Správa železnic plánuje požádat Ústecký kraj o změnu tzv. Zásad územního rozvoje, tedy jakéhosi krajského územního plánu.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
S výpadky elektřiny, leteckými poplachy a bez tepla. ‚Žít se v tom dá jen těžko,‘ popisuje zimu Ukrajinka
-
Student zachránil život o půlstoletí staršímu seniorovi. Na nákupu se mu zastavilo srdce
-
ONLINE: Moskva tvrdí, že zabránila útoku na blogera a důstojníka. Výbušnina měla být v reproduktoru
-
Příběh plný bublinek. ‚Šampaňské je především ceremonií,‘ říká tvrdohlavý vinař