Netradiční letní zavařování? Třeba mrkev a rybíz v jedné sklenici
Léto je čas zavařování. Jestli chceme jistotu, že se marmelády nezkazí a že jim zůstane sytá barva a hodně vitamínů, můžeme použít konzervační pomůcky s obsahem pektinu. Taťána Nečasová doporučuje i jiný způsob: „Dá se použít přírodní pektin z citrusové šťávy. V tom případě ale musíme ovoce déle vařit, aby se nekazilo. Ztrácí tím vitamíny a trochu barvu, ale máme to čistě přírodní.“
Jestli chcete letos úrodu ze zahrady zpracovat netradičně, zkuste smíchat různé ovoce dohromady. Taťána Nečasová, která vyrábí Dobrůtky z Vysočiny, radí dávat vždy jen dva druhy ovoce, jinak vznikne chuťově nepřehledná směs: „Já osobně mám ráda kombinaci černého rybízu a malin, červený rybíz s jablíčky a jahody s rebarborou. Jahody krásně voní, ale nemají moc výraznou chuť a rebarbora jim dá pikantnost,“ radí Nečasová. Na dva díly jahod přidejte jeden díl rebarbory.
Rybíz stokrát jinak
Rybízu bývá na zahradě plno. Člověk už ani neví, co s tím. Rybízovou šťávu a marmeládu děláte jistě každý rok, letos můžete vyzkoušet novinku: rybízovo-mrkvový kompot. „Je to náš starý rodinný recept, dělali jsme to doma odjakživa,“ vzpomíná Taťána Nečasová.
Recept na kompot netradiční chuťové kombinace je jednoduchý: Mrkev nastrouháme najemno. Rybíz dobře omyjeme a prohlédneme, aby nebyl plesnivý nebo jinak znehodnocený. A pak už jenom ve sklenici střídáme vrstvu mrkve s vrstvou rybízu. Každá vrstva má asi dva centimetry. Pozor – ten nechte vcelku, nerozmačkávejte ho. Sklenici zalijte oslazenou vodou a sterilujte.
A jak to může pohromadě chutnat? „Ta pikantnost rybízu se promítne do té mrkvičky, která není tak chuťově výrazná a je to výborná příloha k masu,“ vysvětluje nezvyklou kombinaci ovoce a zeleniny Taťána Nečasová.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.