Nefunkční systém, málo proškolení úředníci a stohy narychlo podaných žádostí – úřady se potýkají s novým stavebním zákonem a digitalizací řízení

10. červenec 2024 10:00

Největší audioportál na českém internetu

Stavba domu | Foto: Shutterstock

Stavební úřady zavalily na konci června žádosti, stavebníci je chtěli podat před začátkem platnosti nového stavebního zákona

Nový stavební zákon platí od začátku července. Měl by mimo jiné také zrychlit a usnadnit celé stavební řízení.

Rychlejší a snadnější stavební řízení by měla přinést kompletní digitalizace stavebních úřadů nebo možnost podávat žádosti prostřednictvím takzvaného portálu stavebníka. Několikadenní ostrý provoz ale ukázal, že ne všechno zatím funguje, jak má.

Jaké jsou jeho nedostatky systému a co je potřeba zlepšit? Zeptali jsme se vedoucí odboru územního plánování stavebního úřadu Kraje Vysočina Moniky Kučerové

Pracovníci úřadů si stěžují, že jim digitalizace práci spíše přidělala, než aby ji ulehčila. „Tady má kolegyně hromady a tady mám já hromady,“ ukazuje stoly pokryté šanony a deskami úřednice Jana Benáčková na stavebním úřadě v Třebíči. Jde o žádosti, které stavebníci poslali ještě před tím, než začala platit nová legislativa.

„Všichni chtěli podat žádosti do 30. 6., aby měli jistotu, že budou vyřízeny v souladu s tím, co jsme znali, co fungovalo,“ potvrzuje tajemnice úřadu Jaromíra Moudrá, že se počet žádostí proti běžnému červnu zvedl asi o 130%. „Nejsme schopni s novým systémem pracovat. Není v souladu s legislativou, procesy neznáme, nejsou propojené. Naši úředníci se v systému práce dostávají deset až patnáct let zpátky, protože ten systém jim neumožňuje základní postupy, doplňují informace ručně,“ popisuje.

Než se v systému vychytají chyby a úředníci se s ním naučí pracovat, může to trvat několik měsíců. Přitom by podle nového stavebního zákona měli úředníci vydávat povolení například pro stavbu rodinného domu do třiceti dnů.

autor: Milan Soldán