Na bolesti hlavy a migrény zkuste masáž zadní části hlavy, radí propagátorka alternativní medicíny Jitka Macháčková

5. říjen 2015
Masáže na bolest 1

Automasáž nijak nesouvisí s motorismem, je to metoda, jak si mohu sám pomoci od bolesti. „Mačkám si body na těle a ty body mi mohou ovlivňovat nějaké svaly nebo orgány. Velká koncentrace bodů je na noze, na ruce, Číňani používají body na ušním boltci,“ začíná rozhlasový rychlokurz masáží Jitka Macháčková, která o nich přednáší také na jihlavské VSM Academy.

Výhodou automasáží je, že si můžeme místa na těle stisknout sami a nikoho dalšího k tomu nepotřebujeme. Většinou jsme na sebe ale moc mírní a šetříme se, to jsou aspoň zkušenosti Jitky Macháčkové: „Můžu říct, že někdy ty bolesti jsou hodně velké, když někoho mačkám. I když každý má snášenlivost k bolesti jinou.“

Poprvé automasáž obvykle bolí, ale chce to nepolevit

I když nemusíme vyvíjet extra velkou sílu, dost často tahle metoda bolí: „Body jsou citlivé hlavně v místech, kde je nějaká nerovnováha. Třeba když si mačkáme body na spodině lebeční, tedy v místě, kde nám vzadu na hlavě končí vlasy. Bolí to proto, že šíjové svaly jsou v nějakém napětí. Tím, že si úpony odmačkáváme, napětí se uvolňuje. Tahle masáž se dělá 2-3 x za sebou. Touhle masáží se dá pomoci od bolesti hlavy. Netvrdím, že je to stoprocentní a že to funguje u každého, ale může to ulevit,“ radí terapeutka Macháčková.

Vypněte si napětí spoušťovým bodem

Existují tzv. spoušťové body, to jsou vlastně vypínače napětí. Když je dostatečně často budete mačkat, uvolní to sval nebo skupinu svalů. „A může vám to ulevit od bolesti, nastane větší prokrvení, donesou se tam živiny, odplaví se škodliviny,“ vysvětluje učitelka biologie a chemie a terapeutka v jedné osobě.

Jitka Macháčková, propagátorka alternativní medicíny

Dost často spoušťové body bolí, bývají tam zatuhliny a je dobré je rozmasírovat. Pro začátečníky vlastně ani není potřeba znát přesně místa, kde jsou jaké body. Stačí se masírovat po těle, a jakmile narazíme na bolavé místo, třít ho. „V podstatě, kam si sáhnete a kde najdete, že vás něco bolí, tam jste dobře. Když je to ostřejší bolest, je dobré být na sebe hodný. Bod zmáčknu a bolest postupně odeznívá,“ vysvětluje Jitka Macháčková a uklidňuje, že metoda automasáží je úplně neškodná, „i když nevíte nic o anatomii, tímhle si neublížíte.“

Spustit audio
autor: Petra Emmerová