Mladí chodí do tanečních, protože jim chybí sociální kontakt s vrstevníky

11. květen 2018

Několikanásobný mistr České republiky v plesových choreografiích a mistr světa v  témže Richard Boguaj se tanci věnuje 16 let. Je stále plný energie a tu se snaží v tanci předávat dál ostatním.  Taneční škola Ridendo v Hlinsku funguje již osmnáctým rokem. Má přes 100 členů a zájem rok od roku roste. „Není problém začít tančit klidně v padesáti,“ směje se páteční host Dobrého dopoledne Richard Boguaj.  

V květnu roku 1812 se tančil v Anglii první valčík, a za 206 let, co od té doby uplynulo, se opravu jen lehce upravil. Valčík je stále klasicky houpavý a elegantní tanec, který tvoří jen několik málo figur. Ostatní tance se ale vyvíjejí, kupříkladu ty latinskoamerické. „Když jsem před 16 lety začínal, jako dítě, byl mě učen jive rokenrolový, tedy zvedání kolen do výšek a na špičkách,“ říká tanečník Richard Boguaj a dodává, že dnes je těch stylů mnohem více. „Dokonce se objevuje i swingový styl, u kterého jsou více pokrčená kolen a pohyb více dolů do parketu.“

Velký boom zaznamenávají večerní taneční kurzy

Lidé se začínají hojně vracet k tanci. Pozvolna začínáme přebírat model ze západu, díky tomu roste obliba těchto kurzů. „Ve většině případů jsou to rodiče dětí, které dávají do různých tanečních kroužků,“ vysvětluje tanečník Richard Boguaj . Na soutěžích je právě seniorská kategorie velice hojně obsazována.  

Boty jsou důležité

Je velmi důležité, jaký druh tance tančíme, například společenské tance vyžadují koženou obuv. Každý styl tance má jiný druh bot.  „Děti nemají ještě tak vyvinutý pohybový aparát, a proto je zde stanovena pevná výška podpatku na 2,5 cm. I muži nosí podpatky, tedy 2,5 cm u standardního tance a 5 cm u tance latinskoamerického. Není zde taková variabilita, jako u dam.“

Richard Boguaj, tanečník s partnerkou

„Ty mohou mít v některých případech i podpatky kolem 10 cm výšky. Ale jsou i výjimky, například výrazový tanec, parketové taneční kompozice, modern  dance, nebo jazz dance. Zde je obuv spíš na obtíž.  Samozřejmě je důležitý i povrch parketu, protože koberec, dlažba a jiné povrchy nejsou moc vhodné.  Ideální jsou parkety, nebo baletizol, což je speciální druh linolea.“

Kostým je také důležitý

Kostým dotváří celkový dojem, nejenom choreografie, ale i tanečního párů.  „Herec taky potřebuje kostým a my jsme na půl i herci,“ přiznává Richard. Vždy záleží na choreografiích a představě choreografa. Realizace je občas náročná a vyžaduje kvalitní švadlenu, která jej ušije.

Kurzy pro mládež

V posledních letech jsou ve velké oblibě právě taneční kurzy pro mládež. Ve většině případů je navštěvují už žáci osmých a devátých tříd. „Dokonce jsme v Hlinsku museli přidat ještě jedny kurzy, aby se to vůbec stihlo,“ doplňuje s nadšením taneční mistr Richar Boguaj . Taneční zaznamenávají i velký progres, například se vytrácí rukavičky, začínají se více tancovat tance jako rokenrol, country, disco atd.  

Hádky se na parketu neřeší

Richard  Boguaj prozrazuje, že hádky nejsou rozhodně příjemné, ale vždycky musí být atmosféra dobrá. „Jsme poloviční herci, a když vstoupíme na parket, musíme tančit pro lidi a diváky, kteří si za to zaplatili. Lidem je jedno, že jsme se pohádali, nesmí nikdo nic poznat,“ dodává Richard.  Tanečníci si naschvály na parketu nedělají, protože by většinou ublížili sami sobě. Většinou si spíš pomáhají, třeba když někdo z nich při tanci něco polete.

Na poslední otázku, co by vzkázal těm, kteří se stále ještě ostýchají, řekl: „Nebojte se toho a běžte si to aspoň zkusit a dělejte to pro radost,“ uzavírá páteční rozhovor taneční mistr Richard Boguaj z Hlinska.

Spustit audio