Lidé začínají chodit měnit vánoční dárky. V kamenných obchodech ale nemusí pokaždé uspět

30. prosinec 2019 06:00

V obchodech na Vysočině nezačaly jen povánoční výprodeje. Zákazníci také chodí s žádostí o vrácení nebo výměnu nevhodných dárků.

„Zatím jeden zákazník přišel vyměňovat. Vyměnil si pohádky pro dítě za jiné.“ Povánoční výměna či vracení nevhodných dárků se stává tradicí i v jihlavském knihkupectví, kde pracuje Jana Kožichová. „Každoročně po vánočních svátcích měníme. Nevracíme, my vyměňujeme. Stane se, že se v jedné rodině sejdou stejné knížky, zdvojené vánoční dárky.“

Obchod s obuví

„Start je ale zatím pozvolný. Víc zákazníků podle Květoslavy Zelené z obchodu s obuví přijde nejspíš až po Novém roce. „Když přijdou v lednu na výměnu, určitě jsme nakloněni k tomu vyjít zákazníkovi co nejvíce vstříc.

Oblečení

Nejčastěji se lidé vydávají do obchodů s oblečením nebo právě s obuví, potvrzuje Květoslava Zelená: „Nejčastější výměny jsou ani ne větší za menší, ale vyměnit něco za něco úplně jiného. Lidé mají volné pole působnosti za určitou částku, kterou do nich jejich drazí investovali získat zase jiné produkty, které jim budou k něčemu.“

Mobilní telefony

Nevhodné dárky vyměňují i v jihlavské prodejně mobilních telefonů, potvrzuje mi tamní prodavač Tomáš: „V určité částce se to dá vyměnit, ale ty dražší dárky, které jsou rozbalené, bohužel ne.“

Nákup v kamenné prodejně a na internetu

Právě sami obchodníci rozhodují o tom, zda zboží zákazníkovi vezmou zpátky či ho vymění. Dárky zakoupené na internetu je přitom možné vrátit do čtrnácti dnů, pokračuje vedoucí právního oddělení Dtestu Petr Šmelhaus. „Pokud bychom chtěli vracet v kamenném obchodě, tam to záleží na dobré vůli obchodníka. Doporučujeme účtenku nebo doklad o koupi, aby bylo co nejlépe zabalené. Původní obal není povinnost.“

autoři: Zuzana Dudášová , mik
Spustit audio