Jindřichohradecká úzkokolejka je v dezolátním stavu, obnovit provoz bude obtížné

16. leden 2025 15:50

Provoz na jindřichohradecké úzkokolejce, zastavený kvůli insolvenci dopravce před více než dvěma lety, zůstává nejistý. Podle odborníků je infrastruktura v dezolátním stavu a její oprava si vyžádá masivní investice.

Tomáš Hůrka ze společnosti Swietelsky rail, která se měla o koleje starat, v dopise uvádí, že na tratích jsou tisíce závad, které znemožňují bezpečný provoz. Odstranění těchto závad by si vyžádalo investice v řádu desítek milionů korun – na trati do Nové Bystřice zhruba 40 milionů a na větvi vedoucí na Vysočinu až 50 milionů.

Podle Hůrky nejsou bezpečné ani ty úseky, kde provoz povolil Drážní úřad, tedy z Jindřichova Hradce do Kamenice nad Lipou a mezi Novou Bystřicí a Hůrkami. Povolení prý odráží jen skutečnost, že trať splňuje předepsané zabezpečení, nikoliv její technický stav.

Drážní úřad obhajuje své rozhodnutí

Drážní úřad si za svým rozhodnutím stojí. Podle mluvčí Pavlíny Strakové byly zohledněny nálezy ze státních dozorů z dubna a července minulého roku. Dodala, že provozovatel je povinen informovat vlastníka tratě o případných nedostatcích, což se zřejmě v tomto případě stalo.

Hledání nového vedení

Tomáš Hůrka bude pověřenou osobou jen do konce ledna. Pokud Jindřichohradecké místní dráhy do té doby nenajdou náhradu, hrozí, že přijdou o osvědčení vydaná Drážním úřadem. Jednatel společnosti Jan Kysela však uvedl, že hledání náhrady by mělo být úspěšné.

Návrat vlaků je nejistý

Obnova provozu závisí na reorganizaci Jindřichohradeckých místních drah, kterou povolil soud. Splnění podmínek reorganizace se ale zatím nedaří, a tak hrozí konkurz, aby mohli být uspokojeni věřitelé.

O koupi úzkokolejky má zájem brněnská společnost Gepard Express, kterou si jako dopravce vybraly Jihočeský kraj i Kraj Vysočina. Majitel společnosti Albert Fikáček potvrdil, že jednání pokračují.

autor: Milan Soldán
Spustit audio

Související