Jaká nová pravidla platí pro řidiče od nového roku

8. leden 2024

Hostem Dobrého dopoledne Hely Dvořáková byla Veronika Vošická, krajská koordinátorka BESIPu.

Na jedné straně snaha o více bezpečnosti na silnicích, reakce na některé nové skutečnosti v silničním provozu, zjednodušení některých administrativních procesů a na té druhé dražší známky, přísnější sankce i dražší dálniční známka. Jaké novinky přicházejí k účastníkům provozu s úderem půlnoci a začátkem roku 2024?

Novelizace silničního zákona

Zde je hlavní změnou úprava samotného bodového sytému a některých sankcí. První výraznou změnou jsou samotná bodová pásma, kde už nenajdeme body 7, 5, 4 a 3, ale pouze 6, 4 a 2 body. Bodů je stále 12, které postupně do karty řidiče načítají a po dovršení zisku 12 bodů je řidič obeznámen s tím, že načerpal bodové konto – přijde tedy na nějaký čas o řidičské oprávnění. I nadále platí odečty bodů za roční období bez spáchání přestupku a i nadále je možné dle stanovených podmínek navštívit kurz bezpečné jízdy v rámci bodového odečtu. Dále bude možné na Portálu dopravy požádat o to, aby řidič byl automaticky informovaný o každém záznamu bodů, tedy změně svého bodového konta, a to prostřednictvím SMS, e-mailu nebo i v portálech veřejné správy.

Obecně lze vše říct, že nový systém je vstřícnější k mírnějším prohřeškům např. nerozsvícená světla, mírné překročení rychlosti. I nadále zůstává kompetence některé prohřešky ze strany policie řešit domluvou nebo pokutou do 1500 Kč. U závažnějšího porušení pravidel, tam kde může dojít k ohrožení života, zdraví a bezpečnosti provozu pokuty nezačínají na nule, ale opět se pohybujeme v pásmu pokut v určitém rozmezí. V určitém rozmezí 1500 Kč až 2000 Kč, v dalším 2500 Kč až 3500 Kč a v nejvyšším od 4500 Kč do 55O0 Kč. K podrobnějšímu prozkoumání jednotlivých změn doporučujeme tabulku na stránkách BESIP.

Další důležitou změnou je, že může doma nechat doklady. Prokázání totožnosti je na řidiči, lze se tedy prokázat buď občanským průkazem nebo případně pasem. Povinnost prokázat na výzvu Policie ČR svoji totožnost samozřejmě zůstává. Policie následně na základě údajů, které zjistí z předložené občanky či pasu zkontroluje řidiče i vozidlo v příslušných registrech. Ale pozor na to, při cestě do zahraničí je potřeba s sebou samozřejmě zmiňované doklady mít, novinka platí pouze na území České republiky. Od 1. 1. 2024 také bude místo 2 technických průkazů jen jeden. Výměna TP proběhne při první návštěvě úřadu v jiné záležitosti, není třeba speciální návštěva. V novém dokladu budou základní potřebné informace, zbytek bude dostupný elektronicky.

Za volant od 17 let, ale pozor na řidičák na zkoušku

Česká republika se nově řadí k vyspělým zemím EU, které umožňují řidičům usednou za volant. Teoreticky od 15,5 může začít žák chodit do autoškoly, ale doporučujeme až kolem 16,5 let. Následně žadatel projde kompletním výcvikem včetně hodin teorie a praxe. Po úspěšném složení zkoušek se zkušebním komisařem na příslušném úřadu získá řidičský průkaz, ale s podmínkou, že jezdit může v doprovodu mentora, kterého si nechá zapsat do karty řidiče.

Kdo může být mentor?

  • Řidičské oprávnění B 10 let a déle
  • Je posledních 5 let nepřetržitě držitelem řidičského oprávnění B
  • V posledních 5 letech nepozbyl právo k řízení motorového vozidla na území České republiky a nebyl ve výkonu správního trestu nebo trestu zákazu činnosti spočívajícího v zákazu řízení motorových vozidel
  • Nemá zadržený řidičský průkaz
  • Nemá v bodovém systému žádný bod
  • Režim L 17 si zapíše do Evidenční karty mladého Řidiče i Mentora
  • Každý řidič může mít 4 mentory
  • Více informací na www.autoskolal17.cz

Co je to vlastně „řidičák na zkoušku“?

Jedná se o cestu k bezpečnějšímu provozu pro mladé začínající řidiče, kteří dlouhodobě vykazují vysokou míru fatalit jejich dopravních nehod. Po závažném přestupku není takový řidič hned vyřazen z provozu, ale snahou je práce s jeho chováním. K hlavním cílům patří zamyšlení řidiče nad jeho projevy chování formou dvou kurzů, které si uhradí, navštíví, aby se mohl vrátit na silnice. Řidičák na zkoušku platí 2 roky od zisku prvního oprávnění k řízení motorového vozidla, tedy i motorky. Při šestibodovém přestupku nebo trestním činu tak vzniká povinnost absolvovat do 3 měsíců od obdržení výzvy preventivní program. Při zákazu řízení jako takovému je absolvovaní preventivního programu podmínkou pro vrácení řidičů oprávnění. Preventivní program se vždy skládá ze školení začínajícího řidiče v autoškole a dopravně psychologickým programem.

Co jsou to terapeutické programy?

  • Od 1. 4. 2024 mají vybrané skupiny řidičů povinnost absolvovat terapeutický program dle zákona 361/2000 Sb. o silničním provozu.
  • Na jeho základě bude program podmínkou vrácení řidičského oprávnění pro tyto řidiče:
  • Řidiči, kterým byl uložen trest nebo správní trest zákazu činnosti spočívající v zákazu řízení motorových vozidel na dobu nejméně 18 měsíců.
  • Řidiči, kteří se v rámci podmíněného zastavení trestního stíhání nebo podmíněného odložení návrhu na potrestání zavázali, že po dobu nejméně 18 měsíců nebudou řídit motorová vozidla.
  • Řidiči, kterým byl uložen správní trest zákazu činnosti za přestupek podle § 125c odst. 1 písm. d) – tedy řidiči, kteří odmítli test na alkohol nebo drogy.
  • Řidiči, o jejichž účasti na programu rozhodl soud nebo státního zastupitelství na základě zvláštního právního předpisu.
  • Povinnosti absolvovat program se bude týkat pouze těch, kteří se dopustí předmětného protiprávního jednání od 1. 7. 2023.

Co si představit pod pojmem „zjednodušení administrativy“?

K těmto změnám patří například elektronické podání žádosti o změny v Registru silničních vozidel, které je součástí rozšíření funkcí Portálu dopravy. Dále odpadá povinnost předkládat protokol evidenční kontrole vozidla při žádosti o zápis vozidla do registru vozidel. Autoškoly mohou vést průkaz žáka elektronicky a autoškoly postihuje i další změna, která vypouští minimální lhůtu 5 dnů mezi neúspěšnou a opakovanou zkouškou z odborné způsobilosti nebo profesní způsobilosti v oblasti řízení motorových vozidel.

Doporučujeme nastudovat i nové dopravní značky, ke kterým patří úprava značky „bezpečného odstupů, nově zavedené „sdílené zóny“, dopravní značka „P  + D“ – parkoviště pro ty, kteří zaparkují a jedou dál jiným vozem. Na narůstající počet obytných vozidel reaguje dopravním značením místo pro sanitaci, novou značku získávají také místa pro parkování a dobíjení elektrovozidel a elektrokoloběžek, nově budou označena auta terénních soc. služeb a strom u vysoké kabiny automobilu označuje nedostatečný průjezdný profil vozovky.

autor: Veronika Vošická
Spustit audio