Jak fotit? Nedávejte objekt doprostřed obrázku, ale do průsečíku třetin. Oku se to víc líbí, říká profesionální fotograf

Fotíme-li svého blízkého nebo dítě, snažme se, aby nebyl úplně uprostřed fotografie. Důvodem je v podstatě lidské oko a jeho přirozená vlastnost sledovat cokoli spíš od levého kraje. V poradně o tom mluvil fotograf Lubomír Maštera
Častou chybou fotografů amatérů je to, že umístí focený objekt doprostřed obrázku. „Říkáme tomu středová kompozice. A je to časté zobrazování předmětu. Ale obecně kompozice znamená sled stěžejních bodů snímku do určitých prostorů. A když dodržujeme určitá pravidla té kompozice, tak ten snímek zaznívá líbivěji nebo působivěji,“ vysvětluje prezident Horáckého fotoklubu v Jihlavě Lubomír Maštera.
Lidské oko, když prohlíží stránku nebo fotografii, se pohybuje podle určitých pravidel. Začínáme vlevo nahoře – to je dáno tím, jak čteme. Potom přejíždíme doprava a vracíme se úhlopříčně do levého dolního rohu. A skončíme dole vpravo. „Když je to nejdůležitější uprostřed, celá ta jízda oka po horním a spodním okraji vyznívá naprázdno. Naopak když je zachovaná kompozice, ta fotografie nás zaujme hned na první pohled,“ vysvětluje fotograf.
Zhruba platí, že když rozdělíte fotografii po delší a po kratší straně vždy na třetiny, vznikne vám síť. A na průsečících těch linek – v křižovatkách třetin – jsou místa, které má oko na obrázku nejraději. Důležitou roli hrají taky úhlopříčky. Když umístíte focenou věc právě do průsečíků, bude obrázek vyznívat lépe.
Pohled a pohyb vždycky směrem do obrázku
„Pokud budeme fotit postavu u nějakého objektu, měla by se na něj dívat. A ve směru jejího pohledu by mělo být dost místa,“ odkrývá další zásady pěkné fotky Lubomír Maštera. Laicky řečeno, manželka by neměla koukat z obrázku ven. Platí to i pro portréty: když se focený člověk dívá mimo objektiv, na tu stranu, kam se dívá, musíme nechat více místa. Aby se díval, jak se říká, do fotky a ne z obrázku ven. Stejné pravidlo platí i pro pohyb. „Pohyb v nás vyvolává představu pokračování. Proto by měl směřovat do fotky. Ale jsou i případy, kdy porušení tohoto pravidla jen posílí dojem. Například umístíme na kraj psa vybíhajícího z fotografie. Ale musí tam být na fotce ještě něco zajímavého, pes nesmí být jediný objekt fotografie,“ vysvětluje fotograf Lubomír Maštera.
Focení u dortu – volte jinou výšku pohledu
Všichni známe fotky u dortu – máme je v albech všichni stejné. Zkuste změnu, třeba budete příjemně překvapeni, radí Maštera: „Pěkně vypadá podhled. Když dítě krájí dort a vy si kleknete a fotíte odspodu, vypadá to hezky. Nebo naopak pohled shora. Máte před sebou kulatý dort, hlavičku dítěte a ten nůž. A umím si představit, že to bude vypadat taky pěkně.“
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.