Jak fotit? Nedávejte objekt doprostřed obrázku, ale do průsečíku třetin. Oku se to víc líbí, říká profesionální fotograf

22. říjen 2015
Dobré odpoledne

Největší audioportál na českém internetu

Luboš Maštera, fotograf | Foto: Milan Kopecký, Český rozhlas

Fotíme-li svého blízkého nebo dítě, snažme se, aby nebyl úplně uprostřed fotografie. Důvodem je v podstatě lidské oko a jeho přirozená vlastnost sledovat cokoli spíš od levého kraje. V poradně o tom mluvil fotograf Lubomír Maštera

Častou chybou fotografů amatérů je to, že umístí focený objekt doprostřed obrázku. „Říkáme tomu středová kompozice. A je to časté zobrazování předmětu. Ale obecně kompozice znamená sled stěžejních bodů snímku do určitých prostorů. A když dodržujeme určitá pravidla té kompozice, tak ten snímek zaznívá líbivěji nebo působivěji,“ vysvětluje prezident Horáckého fotoklubu v Jihlavě Lubomír Maštera.

Lidské oko, když prohlíží stránku nebo fotografii, se pohybuje podle určitých pravidel. Začínáme vlevo nahoře – to je dáno tím, jak čteme. Potom přejíždíme doprava a vracíme se úhlopříčně do levého dolního rohu. A skončíme dole vpravo. „Když je to nejdůležitější uprostřed, celá ta jízda oka po horním a spodním okraji vyznívá naprázdno. Naopak když je zachovaná kompozice, ta fotografie nás zaujme hned na první pohled,“ vysvětluje fotograf.

Zhruba platí, že když rozdělíte fotografii po delší a po kratší straně vždy na třetiny, vznikne vám síť. A na průsečících těch linek – v křižovatkách třetin – jsou místa, které má oko na obrázku nejraději. Důležitou roli hrají taky úhlopříčky. Když umístíte focenou věc právě do průsečíků, bude obrázek vyznívat lépe.

Pohled a pohyb vždycky směrem do obrázku

„Pokud budeme fotit postavu u nějakého objektu, měla by se na něj dívat. A ve směru jejího pohledu by mělo být dost místa,“ odkrývá další zásady pěkné fotky Lubomír Maštera. Laicky řečeno, manželka by neměla koukat z obrázku ven. Platí to i pro portréty: když se focený člověk dívá mimo objektiv, na tu stranu, kam se dívá, musíme nechat více místa. Aby se díval, jak se říká, do fotky a ne z obrázku ven. Stejné pravidlo platí i pro pohyb. „Pohyb v nás vyvolává představu pokračování. Proto by měl směřovat do fotky. Ale jsou i případy, kdy porušení tohoto pravidla jen posílí dojem. Například umístíme na kraj psa vybíhajícího z fotografie. Ale musí tam být na fotce ještě něco zajímavého, pes nesmí být jediný objekt fotografie,“ vysvětluje fotograf Lubomír Maštera.

Focení u dortu – volte jinou výšku pohledu

Všichni známe fotky u dortu – máme je v albech všichni stejné. Zkuste změnu, třeba budete příjemně překvapeni, radí Maštera: „Pěkně vypadá podhled. Když dítě krájí dort a vy si kleknete a fotíte odspodu, vypadá to hezky. Nebo naopak pohled shora. Máte před sebou kulatý dort, hlavičku dítěte a ten nůž. A umím si představit, že to bude vypadat taky pěkně.“

autor: Petra Emmerová

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

Zmizelá osada

Koupit

Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.