Emil Škoda z továrničky se třemi desítkami dělníků vybudoval mamutí podnik. Okřídlený šíp ve znaku Škodovky měl symbolizovat rychlost, pokrok a volnost

26. červen 2024

Největší audioportál na českém internetu

Škoda Plzeň | Foto: Lukáš Milota, Český rozhlas

Emil Škoda z továrničky se třemi desítkami dělníků vybudoval mamutí podnik. Okřídlený šíp ve znaku Škodovky měl symbolizovat rychlost, pokrok a volnost

Historie Škody Plzeň se začala psát v polovině 19. století. Tehdy hrabě Arnošt Waldstein-Wartenberg otevřel v Plzni pobočku svých strojíren a sléváren.

V roce 1866 nastoupil do továrny jako vrchní inženýr sedmadvacetiletý nadějný průmyslník Emil Škoda a už tři roky nato se stal i jejím majitelem. Z továrničky se třemi desítkami dělníků brzy vybudoval mamutí podnik.

Firma produkovala mechanismy pro cukrovary, sladovny a pivovary, stroje pro doly, hutě a válcovny železa. Škoda založil na svou dobu velmi moderní ocelárnu, jejíž výrobky se staly úspěšným vývozním artiklem, a také postavil novou zbrojní halu.

Továrna se stala jedním z největších evropských výrobců zbraní. Obrovské zisky pro Škodovku znamenala první světová válka. Zbraně, které produkovala, byly velmi žádané.

Po válce získal koncern Škoda automobilku Laurin a Klement z Mladé Boleslavi, výrobní program se rozrostl o automobily a rozšiřoval se dál. Okřídlený šíp ve znaku Škodovky měl symbolizovat rychlost, pokrok a volnost. Dnes se plzeňská strojírna zaměřuje především na výrobu vlaků, tramvají a trolejbusů.

autor: Jitka Škápíková

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.