Dopravní podnik v Jihlavě sází na elektricky poháněné vozy, v únoru otevře novou trolejbusovou trať

16. leden 2023 06:00

Dopravní podnik v Jihlavě bude ještě víc spoléhat na elektrický pohon svých vozidel. Od února nasadí do provozu víc trolejbusů, které nahradí část stávajících autobusů. Nechal kvůli tomu postavit novou trolejbusovou trať. Měří skoro šest kilometrů a její vybudování stálo 134 milionů korun bez daně. Zatím je ve zkušebním provozu.

Podle vedení dopravního podniku se při současných cenách energií ekonomicky vyplatí spoléhat víc na elektřinu než na naftu nebo zemní plyn. „Vychází ta elektrická trakce v průměru o tři až 3,50 korun na samotný pohon toho vozu levněji, než je pohon na motorovou naftu nebo na stlačený zemní plyn,“ spočítal ředitel dopravního podniku Radim Rovner.

Jízdu trolejbusem upřednostňuje i řidič Zdeněk Sýkora. „Určitě je lepší trolejbus díky elektromotoru, protože ten má lepší záběrný moment. Autobus, než se rozjede, tak vám něco ubere měnič na převodovce,“ popisuje, zatímco se chystá na zkušební jízdu na nové trati. U její stavby byl od začátku a z pohledu řidiče ji také připomínkoval. „Hlavně v obloucích, aby byla plynulá, aby trolejbus opravdu měl srovnatelnou rychlost s autobusem, protože dnes už jsme schopni postavit trolejbusovou trať tak, aby provoz nebrzdila.“

Nová trolejbusová trať začne sloužit v únoru. A podle primátora Petra Ryšky z ODS není poslední. Dopravní podnik počítá s dalším rozšířením například kolem nového centrálního dopravního terminálu v oblasti Žižkovy a Seifertovy ulice.

Celkem by trolejbusy v letošním roce měly po Jihlavě ujet 1,8 milionů kilometrů, autobusy zhruba polovinu. Přitom ještě před dvěma lety připadala větší část právě na autobusy.

Spustit audio

Související