Do změny dodavatele elektřiny nebo plynu vás mohou dotlačit nepoctivý prodejci, aniž byste o tom vůbec věděli

2. prosinec 2016
Dobré odpoledne

Nabízečům levnější elektřiny nebo plynu můžete snadno naletět a nakonec zaplatit mnohem více. Jaké metody používají a podle čeho poznáte neférovou nabídku, přišel do poradny Regionu říct Jiří Procházka z Energetického regulačního úřadu.

„Uzavření smluv o sdružených službách dodávky není provázané s žádnými formálními náležitostmi. Smlouvy jsou uzavírané písemně, mohou být uzavírané prostřednictvím internetu na webových stránkách dodavatelů, mohou být uzavírány kurýrem. To znamená nějakým poslem, který mi pošle návrh smlouvy a já ho zase pošlu zpátky. A jedním z nejčastějších způsobů uzavírání těchto smluv, je podomní prodej,“ říká host. Dále je možné takovou smlouvu uzavřít i ústně nebo po telefonu.

Největším problémem jsou různé typy sankcí

Prodejce často zákazníka získá tím, že se mu snaží nabídnout o něco nižší sazbu za energii. Nastavení smlouvy je ale mnohdy pro odběratele velmi nevýhodné. „Například sankce při předčasném ukončení smlouvy, sankce při opuštění odběrného místa, sankce při nespolupráci atd. Velmi důležitou okolností je to, zda obchodník nabízí smlouvu na dobu neurčitou nebo určitou,“ upozorňuje Jiří Procházka. Při sjednání doby určité totiž hrozí vysoké pokuty za předčasné ukončení smlouvy.

Obchodní zástupci se vydávají za jiné osoby

„Podomní prodejci se vydávají za někoho jiného. Oni řeknou, že jsou z regulačního úřadu, od stávajícího obchodníka, od distributora, že jsou to kontroloři stávajících smluv. Pak stačí, když zákazník předloží tomuto v uvozovkách kontrolorovi svoji smlouvu nebo poslední fakturu a z těchto dokladů prodejce získá veškeré údaje a kódy odběrného místa, které potřebuje k uzavření nové smlouvy,“ upozorňuje Jiří Procházka. Tyto údaje pak mohou snadno zneužít k uzavření smlouvy, se kterou nemusí zákazník ani souhlasit. Jedná se o podvodné jednání.

Velký pozor si dejte na smlouvy uzavírané ústně

Prodejce totiž nemusí předložit žádné písemné dokumenty. „Pokud se tak se zákazníkem dohodne a dohodne se, že uzavřou pouze ústní smlouvu nebo, že smlouvu uzavřou prostřednictvím tabletu, na který se jen dá podpis, tak zákazník po odchodu podomního prodejce nemá v ruce vůbec nic. Mnohdy zákazník ani netuší, se kterým dodavatel smlouvu podepsal. A nejen, že v ruce nemá nic, ale často přijde i o smlouvy a faktury se současným dodavatelem, které podomnímu prodejci předložil,“ upozorňuje host. Proto vždy vyžadujte obchodní podmínky a smlouvu v písemné podobě. Nechte si dokumenty doma, v klidu si je prostudujte, nechte si poradit od blízkých a nepodléhejte tlaku prodejce, že taková nabídka se už nebude opakovat a podobně.

Spustit audio