Zájezdová autobusová doprava je podle jejich sdružení v důsledku pandemie v troskách

27. březen 2021 06:00
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Autobus

Příští měsíc jim měla začít sezona. Místo toho ale patrně zůstanou doma a na svoje autobusy se budou chodit dívat jenom na odstavné plochy.

Řeč je o zájezdové dopravě, která se už před několika měsíci úplně zastavila. Provoz zájezdových autobusů totiž patří k odvětvím, která výrazně zasáhla pandemie koronaviru.

Kvůli omezenému cestování totiž nemají dopravci koho vozit. Velká část firem upozorňuje, že bez pomoci státu nepřežije, pětina společností z oboru už prodala nebo zastavila osobní majetek.

Rodinný firma

„Jsme čtyři bráchové, firmu jsme zdědili po tátovi, který v prosinci umřel na covid,“ začíná své vyprávění Jan Uchytil z Přeckova na Třebíčsku. Autobusy stojí na odstavné ploše, další je před domem.

„Každou chvíli s tím jezdíme, topíme v tom, odbrzdíme, aby to všechno bylo v pořádku.“ Jinak ale autobusy stojí. Firmu živily zájezdy a exkurze hlavně do Velké Británie a dalších evropských zemí.

Podpora Covid-bus

Přežít do dnešních dnů pomohla rodinné firmě mimo jiné čtyřmilionová podpora z programu Covid-bus nebo dočasná možnost odložit splátky úvěrů na autobusy. Od října je ale znovu musí platit a pomoc od státu už je spotřebovaná.

„Už teď jsme milion v mínusu. Můj odhad v prosinci byl, že vydržíme do března. Zmýlil jsem se, peníze nám vydržely jen do února, teď už čerpáme provozní úvěr, který se nám doufám podaří vyrovnat až se rozjedeme,“ dodal Jan Uchytil.

Bratři Uchytilové chtějí k zajištění alespoň nějakého výdělku otevřít autoservis.

Iniciativa „Za autobusy“

V Česku vznikla iniciativa Za autobusy, která si klade za cíl upozorňovat na problémy firem se zájezdovými autobusy. Podle Jiřího Vlasáka z této iniciativy je zájezdová doprava v České republice doslova v troskách. „Podle našeho průzkumu mezi 300 zájezdovými dopravci je celkový pokles tržeb za celý rok 2020 neskutečných 88 procent.“

Situaci zhoršuje nejen nízký počet zakázek, ale i dlouhodobé fixní náklady a splátky leasingů za autobusy. Dopravci žádají dlouhodobě o pomoc stát. „Představovali jsme si stejnou podporu, jako byl Covid-bus I, tedy alokaci jedna miliarda.“

Ministerstvo průmyslu a obchodu avizuje nové podpůrné programy, ze kterých budou moct čerpat i dopravci. „Budou určené pro firmy nezávisle na oblasti, ve které podnikají. Výzvy zveřejníme ještě v březnu. Žádosti budou moci podnikatelé podávat od dubna,“ řekla mluvčí resortu Štěpánka Filipová.

Krize v Česku zasáhla asi 2000 dopravců, kteří provozují 9000 autobusů.

autoři: František Jirků , mik
Spustit audio

Související