V zimě pozor na nabitý akumulátor a hlavně na to, co a jak často tankujete

16. listopad 2024

Pro mnoho motoristů končí příprava auta na zimu přezutím zimních pneumatik. Potřebují moderní vozy i další úpravy, aby v zimě dobře sloužily? Hodně za nás udělá elektronika, i tak se však vyplatí aspoň zkontrolovat základní věci.

Pamětníci potvrdí, že příprava auta na zimu dříve byla opravdu nutná. Kromě nemrznoucích směsí bylo někde nutné vyměnit olej v motoru za zimní, vyčistit palivovou cestu, u některých aut se zakrývala část chladicích otvorů a někdo dával na zimu i větší baterii, aby se lépe startovalo. Fajnšmekři například u škodovek dávali na chladicí ventilátor dokonce větší řemenici, aby se točil pomaleji a auto se lépe ohřívalo.

Dnes už většinu z těchto věcí dělat nemusíme. O správné nastavení motoru na zimu se postará elektronika. Moderní oleje je možné používat celoročně a větší baterka by vozidlu spíše uškodila, protože stávající vozy mají přesně stanovené dobíjení akumulátoru a větší by dobít nemusely zvládnout.

Zima na silnicích nás může překvapit poměrně náhle

Přesto i dnes se vyplatí nechat si změřit stav nemrznoucí směsi v chladiči. Teplota tuhnutí by měla být kolem –30 °C. Důvodem je, že proudění vzduchu může chladič ochlazovat více, než je běžná teplota prostředí. Stejně tak je dobré zkontrolovat a vyměnit nemrznoucí kapalinu v ostřikovačích a před prvními mrazy také zajistit, aby se dostala z nádobky do hadiček i do ostřikovacích trysek.

Není od věci překontrolovat i stav motorového oleje. V případě, že už je před výměnou, je lépe ho vyměnit ještě před zimou. Také elektronická soustava vozu může způsobit trable. Alespoň zběžná kontrola uchycení kontaktů na akumulátoru může snížit přechodové odpory a autu se lépe startuje.

Nabíjení elektromobilu

Tankování paliva

Samostatnou kapitolou je palivová soustava. I benzínové vozy se dnes potýkají s degradací benzínu vlivem obsahu biosložek. Rozhodně není dobré v případě, že jezdíte málo, tankovat plnou nádrž a nechat v ní benzín půl roku. Ideální je tankovat menší množství a do benzínu přidávat aditiva vytěsňující vodu.

Podobné je to i u motorové nafty. Od listopadu jsou benzínové pumpy povinné prodávat naftu s nižším bodem tuhnutí. Pokud máme v nádrži starou „letní“ naftu, může způsobit zatuhnutí v palivové soustavě.

S nižšími teplotami jsou nižší i dojezdy elektromobilů a hybridních vozidel. Při plánování cesty je s tím potřeba počítat, pokud dosud nemáme s vozem dost zkušeností, je potřeba si nechat rezervu na dojezd k nabíjecí stanici.

Poslechněte si reportáž v Hobby magazínu.

Spustit audio